April 19, 2016

Tabah jaga ayah kurang upaya

Nurul Hidayah membantu ayahnya Mohd Yusoff untuk berjalan.

Said (kiri) beramah mesra bersama Mohd Yusoff (dua, kanan) bersama Nurul Hidayah.

KEPALA BATAS - Seorang gadis di Kampung Permatang Kerai Besar, di sini tabah menjaga ayahnya yang kurang upaya sejak ibunya meninggal dunia enam tahun lalu.

Nurul Hidayah Mohd Yusoff, 20, berkata, ayahnya, Mohd Yusoff Ibrahim, 62, mengalami masalah di bahagian kaki sejak lahir menyebabkan pergerakan agak terbatas.

"Ayah boleh berjalan tapi kena bantu dengan tongkat.

"Walau macam mana keadaan ayah sekalipun, dia ayah saya, saya sayangkan dia dan nak jaga sampai bila-bila," katanya.

Menurutnya, dia bekerja di sebuah kilang di Perai untuk menyara ayahnya dan seorang lagi adik yang masih bersekolah.

"Adik saya yang kedua tinggal di asrama jadi bila saya tiada di rumah, adik bongsu akan jaga ayah," katanya.

Walaupun kurang upaya, namun berbekalkan keazaman tinggi dan tidak mudah menagih simpati, Mohd Yusoff kadangkala mengambil upah dengan bekerja kampung.

Menurutnya, isterinya meninggal dunia pada 2010 akibat serangan jantung.

"Kadang-kadang saya buat kerja kampung cari sedikit wang. Bila tiba musim buah, saya ambil upah jual buah. Saya juga ambil upah baiki peralatan elektrik dan membuat jala.

"Walaupun keadaan saya macam ini, saya tetap gagahkan kudrat dan cuba berusaha sendiri," katanya.

Nasib keluarga ini turut mendapat perhatian Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) yang hadir bergotong-royong membersihkan kawasan rumah mereka.

Pengarah JKM Negeri, Saari Sudip berkata, program ini dijalankan untuk membantu meringankan beban keluarga Mohd Yusoff.

"Untuk program ini kita bersama-sama penduduk kampung membantu membersihkan rumah keluarga ini.

"Program turut melibatkan sumbangan daripada Adun Permatang Berangan, Omar Abd Hamid yang sudi bantu memberi bantuan batu kerikil untuk diletakkan di hadapan rumah Mohd Yusoff dan bantuan peralatan," katanya.

Sinar Harian 4 Apr 2016



 

0 comments:

Post a Comment