April 19, 2016

Gadis buntu fikir masa depan

Bilik kecil tempat Sarah menumpang teduh atas ihsan pemilik restoran tempat dia bekerja.

KUALA LUMPUR - Tanpa sebarang identiti sah, seorang gadis kini buntu memikirkan masa depannya.

Menganggarkan dirinya berusia 20 tahun, gadis yang memperkenalkan dirinya sebagai Sarah, hanya boleh membuktinya dirinya adalah warganegara melalui kesan suntikan pelalian pada lengannya.

“Saya tak tahu asal usul saya, sebab sejak lahir, saya diserahkan kepada keluarga angkat. Saya pernah tinggal dengan tiga keluarga angkat tetapi mereka bukannya orang senang, jadi saya buat keputusan untuk bawa diri.

“Sekarang saya tinggal di sebuah bilik dengan ihsan orang. Dah tiga tahun saya tak ada hala tuju. Hanya menampung hidup dengan tolong pemilik sebuah restoran berhampiran termasuk tolong jaga cucunya” katanya ditemui Sinar Harian.

Sarah berkata, keluarga angkatnya tidak mengenali rapat ibu bapanya dan dia tidak pernah diberitahu asal usulnya.

“Daripada cerita keluarga angkat, ibu bapa saya tak terima saya sebab saya berkulit gelap. Keluarga angkat saya pun dah tak dapat dihubungi sekarang.

“Bagaimana saya nak hidup macam orang lain? Nak dapat kerja pun tak boleh sebab tak ada kad pengenalan.

“Memang susah hidup tanpa identiti ni. Saya selalu dituduh sebagai pendatang. Saya pun teringin nak hidup normal dan berkeluarga,” katanya.

Sinar Harian 3 Apr 2016

0 comments:

Post a Comment