February 11, 2016

Dua kejadian lemas tidak sampai setengah jam

KOTA TINGGI - Dua lelaki dikhuatiri lemas ketika mandi di Pantai Tanjung Balau, Bandar Penawar petang semalam.

Dua kejadian berasingan itu berlaku tidak sampai setengah jam melibatkan seorang mangsa warga emas, Ali Ahmad, 55 dan seorang pemuda warga Pakistan, Hamzullah Khan, 27.

Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Superintendan Rahmat Othman berkata kira-kira jam 4.30 petang, mangsa, Ali yang tinggal di Kangkar Tebrau, Johor sampai di pantai terbabit bersama isteri dan lima orang anaknya.

Menurutnya, mangsa yang bekerja sebagai pengawal keselamatan telah turun mandi berseorangan dan kehilangan mangsa disedari pada jam kira-kira jam 5.40 petang.

"Operasi mencari dan menyelamat (SAR) telah dilancarkan sebaik terima aduan. Tidak lama kemudian berlaku satu lagi kejadian lemas membabitkan mangsa lelaki warga Pakistan yang tinggal di Taman Cahaya Masai, Pasir Gudang.

"Kira-kira jam 5.00 petang, mangsa, Hamzullah, sampai di pantai terbabit bersama lima rakannya dari Taman Cahaya Masai. Pada awalnya mangsa dan dua rakannya turun mandi ke laut sebelum ketiga-tiga mangsa mula lemas.

"Bagaimanapun kira-kira jam 5.35 petang pasukan penyelamat pantai Kejora berjaya menyelamatkan dua rakan mangsa. Mangsa yang gagal diselamatkan hilang di laut," katanya.

Rahmat berkata, dua rakan mangsa, Nasir Khan, 27 dan Habib Ur Rarehman, 36 yang juga merupakan warga Pakistan berada dalam keadaan stabil.

Katanya, operasi SAR yang dijalankan membabitkan seramai empat anggota dari Balai Polis Bandar Penawar, enam anggota Pasukan Polis Marin, tujuh anggota bomba dan penyelamat dan tiga anggota penyelamat pantai Kejora.

"Operasi SAR diteruskan sehingga malam tadi dimana membabitkan pencarian di persisiran pantai berikutan keadaan laut yang masih bergelora dengan tiupan angin kencang," katanya.

Sinar Harian 10 Februari 2016

0 comments:

Post a Comment