January 13, 2016

'Mak, baliklah...saya rindu mak'

Hamidah merayu ibunya yang hilang sejak Jun tahun lalu pulang ke pangkuan keluarga. - Foto Sinar Harian

PUCHONG – “Mak, baliklah...saya rindu mak...sayang mak...,”demikian rintihan seorang anak bongsu, apabila ibunya, Zaleha Dollah,68, hilang tanpa khabar berita sejak Jun tahun lalu.

Anak kelimanya, Hamidah Hashim, 37, berkata, kali terakhir dia bertemu ibunya dua minggu sebelum umat Islam menyambut bulan Ramadan tahun lalu.

Dia yang berkunjung ke rumah didiami ibunya di PPR Seri Cempaka, Pantai Dalam Kuala Lumpur pada 11 Jun lalu terkejut apabila warga emas itu tiada di rumah.

Kunjungan dibuat beberapa kali ke rumah itu sehinggalah dia terpaksa membuka pintu rumah menggunakan kunci pendua namun ibunya didapati masih tiada di rumah.

Hamidah berkata, dia ada bertanya mengenai ibunya kepada jiran terdekat namun jawapan menghampakan diterima, jiran sudah beberapa hari tidak melihat kelibat ibunya ketika itu.

Bimbang sesuatu yang buruk, Hamidah berkata dia menghubungi adik-beradik, saudara mara dan kenalan ibunya namun seorang pun tidak tahu kemana wanita itu menghilang.

“Mak saya pernah kena tipu sebelum ini menyebabkan rumahnya terjual dan hampir semua barang kemasnya tergadai, sejak itu dia berubah menjadi pendiam...dia memang tak ada masalah dengan keluarga,” katanya.

Menurutnya, dia bimbang keadaan ibunya keluar rumah tanpa membawa dokumen pengenalan diri.

Lebih dibimbangkan keselamatan ibunya yang menghidap penyakit asma dan kurang deria apabila membuang air kecil dan besar.

“Hari-hari saya cari mak..kat kilang-kilang dekat rumah dia, kat hospital pun dah cari tapi masih tak dapat jumpa dia.sekarang dah buntu nak cari kat mana,” katanya.

Laporan polis berhubung kehilangan ibunya dibuat di Balai Polis Brickfield pada 20 Jun tahun lalu.

Sehubungan itu katanya, sesiapa yang tahu di mana lokasi ibunya berada supaya menghubunginya ditalian 0172158405.

Sinar Harian 12 Januari 2016

0 comments:

Post a Comment