December 17, 2015

Maut dihempap batang pisang

Mayat dibawa ke bilik forensik Hospital Tuanku Ampuan Najihah untuk bedah siasat. Gambar Kecil: Tyiw Lan @Chong Mook Lan

KUALA PILAH - Seorang warga emas ditemui meninggal dunia dipercayai dihempap batang pisang di kebun getah Kampung Tulang Rimau, Dangi, malam kelmarin.

Mangsa, Tyiw Lan@Chong Mook Lan, 69, ditemui telah meninggal dunia sejak empat hari lalu dalam keadaan terlentang, lengkap berpakaian, dengan bahagian dadanya ditindih sebatang pokok pisang.

Kehilangan mangsa disedari anaknya, Beatrice Lim, 44, yang pulang ke kampung di Taman Tunku Tampin untuk menziarahi ibunya.

Menurut sumber, Beatrice tinggal di Puchong dan setiap minggu akan menziarahi ibunya di Tampin.

Bagaimanapun, pada hari Sabtu, mangsa tidak pulang ke rumah hingga lewat malam.

Kata sumber, anak mangsa mencari Tyiw Lan di merata tempat dan ternampak sebuah basikal milik ibunya di sebuah hentian bas di Tampin.

“Setiap hari, Tyiw Lan akan berulang alik dari rumahnya ke kebun getah dengan menaiki bas. Kemudian akan pulang ke Tampin jam 2 petang.

“Namun pada hari Sabtu itu, Tyiw Lan tidak pulang hingga membimbangkan anaknya,” katanya.

Jelasnya, Beatrice ke Balai Polis Dangi jam 12 tengah malam untuk meminta pertolongan anggota polis menemaninya mencari ibunya di kebun getah.

“Pada awalnya, anak mangsa mempercayai ibunya tertidur di sebuah pondok dalam kebun berkenaan, namun sangkaannya meleset apabila terhidu bau busuk.

“Anggota polis dan Beatrice menjumpai Tyiw Lan dalam keadaan terlentang setelah dihempap sebatang pokok pisang.

“Tidak jauh dari lokasi kejadian ditemui sebilah parang dipercayai milik mangsa,” katanya.

Sementara itu, jurucakap polis memaklumkan tiada unsur jenayah ataupun pergelutan berlaku dan kes diklasifikasikan mati mengejut.

Mayat dibawa ke bilik forensik Hospital Tuanku Ampuan Najihah (HTAN) untuk bedah siasat dan kemudian diserahkan kepada keluarga mangsa.

Sinar Harian 7 Dis 2015

0 comments:

Post a Comment