May 31, 2012

Latih budak kebas susu


IPOH: Dua wanita dikesan memperalatkan dua kanak-kanak masing-masing berusia empat dan sembilan tahun sebagai ‘toyol cilik’ yang ditugaskan menyelinap dan mencuri tin susu tepung bayi berjenama mahal di beberapa pasar raya sekitar bandar raya ini.

Kanak-kanak terbabit dipercayai dilatih khas mencuri susu tepung sebelum disorokkan ke dalam beg khas dibekalkan kepada mereka.

Dalam kes terbaru jam 3 petang semalam, seorang wanita tempatan berusia 40-an bersama anak perempuannya berusia sembilan tahun diberkas seorang pemilik pasar raya di Gunung Rapat, di sini, selepas didapati cuba melarikan beberapa tin susu bayi.

Suspek didakwa tidak menyedari gerak-geri mereka dirakam kamera litar tertutup (CCTV) sebelum kedua-duanya ditahan ketika mahu keluar dari premis.

Pemilik pasar raya, Lee Min Chin, 45, berkata, pasangan ibu dan anak itu dilihat memasuki kedai dengan berpura-pura ingin membeli barang keperluan harian.

Menurutnya, kakak-kanak perempuan itu bagaimanapun meninggalkan ibunya sebelum menuju ke rak susu tepung bayi beberapa minit kemudian.

“Rakaman CCTV kemudian menunjukkan suspek kanak-kanak itu mengambil kotak susu bayi sebelum memasukkan ke dalam beg galas dibawa bersamanya.

“Mereka kemudian cuba beredar sebelum ditahan untuk pemeriksaan. Hasil pemeriksaan mendapati mereka cuba mencuri dua kotak susu tepung bayi yang berharga RM150,” katanya.

Menurutnya, wanita yang disoal siasat itu berlakon kononnya tidak tahu menahu anaknya itu mencuri di dalam pasar raya berkenaan dan berpura-pura memarahi kanak-kanak perempuan itu.

“Pada masa sama, seorang lagi perempuan berusia 40-an muncul bersama seorang lagi kanak-kanak lelaki berusia empat tahun sebelum merayu saya melepaskan suspek yang ditahan sebelum itu.

“Atas dasar simpati, saya melepaskan mereka selepas memberi amaran keras supaya tidak melakukan jenayah itu lagi,” katanya.

Sementara seorang lagi peniaga, Wong Xi Lin, 45, berkata, dua kanak-kanak tempatan itu turut pernah ditahan ketika cuba mencuri susu tepung bayi di kedainya di Bercham, awal bulan lalu.

Menurutnya, suspek sama didapati bergerak secara berkumpulan menaiki sebuah kenderaan yang diletakkan di hadapan pasar raya untuk memudahkan mereka melarikan diri.

“Saya membebaskan mereka kerana termakan pujuk rayu dan alasan diberikan kumpulan sindiket curi susu itu. Kami sebagai peniaga runcit kini saling berhati-hati selepas menyedari kegiatan ini semakin berleluasa di negeri ini,” katanya.

Kegiatan sindiket mencuri tepung susu bayi pernah dibongkar selepas sekumpulan wanita berjubah, berbaju kurung dan bertudung labuh dikesan aktif mencuri susu di pasar raya seluruh negara dengan taktik menyorokkan barangan dicuri di celah kangkang mereka awal April lalu.

Suspek yang mencuri tepung susu bayi bernilai RM10,000 bagaimanapun ditahan polis di di Klang, Selangor dan Bukit Jalil, Kuala Lumpur.

myMetro 31 Mei 2012

0 comments:

Post a Comment