July 31, 2010

Dua remaja diberkas mencuri

TEMERLOH – Polis menahan dua remaja lelaki dipercayai terbabit dan bergiat aktif dengan satu sindiket curi sarang burung walit sekitar bandar Temerloh dan Mentakab sejak beberapa bulan lalu.

Ketua Polis Daerah Asisten Komisioner Ahmad Fadzillah Mohamed berkata, kedua-dua remaja berusia 14 dan 16 tahun itu ditangkap ketika sedang leka mencuri sarang burung di sebuah premis di Mentakab beberapa hari lalu.

Menurutnya, penjenayah terbabit berjaya ditangkap hasil kerjasama rondaan polis dan pengusaha yang memasang penggera dan kamera litar tertutup (CCTV) selepas menerima maklumat kegiataan curi sarang burung berkenaan yang berleluasa.

“Mereka ditangkap polis dalam premis berkenaan selepas dikepung pengusaha dan orang ramai,” katanya sewaktu ditemui pada program High Profile Policing di bandar Baru Temerloh di sini kelmarin.

Ahmad Fadzillah berkata, polis masih menjalankan siasatan lanjut bagi mengenalpasti pembeli sarang burung curi yang dipercayai satu sindiket dari luar daerah.

“Polis percaya perbuatan mencuri sarang burung walit ini didalangi satu sindiket kerana pasarannya yang mahal dan kini semakin mendapat sambutan daripada orang ramai.

“Setakat ini, polis hanya menerima satu aduan sahaja mengenai kes kecurian sarang burung itu tetapi berdasarkan maklumat telah banyak kes kecurian berlaku tetapi pengusaha berkenaan tidak membuat laporan polis,” kata Ahmad Fadzillah.

Sehubungan itu Ahmad Fadzillah menggesa pengusaha burung walit supaya memasang sistem keselamatan seperti CCTV bagi membendung kes kecurian sarang burung berkenaan.

Menurutnya, pengusaha burung walit perlu mengeluarkan perbelanjaan memasang sistem keselamatan terutamanya CCTV memandangkan ternakan burung memperoleh keuntungan yang besar dan kini menjadi sasaran pencuri.

Beliau berkata, kedua-dua remaja itu disiasat mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan kerana mencuri dalam bangunan dan telah didakwa di mahkamah.

Ahmad Fadzillah memberitahu, sarang burung itu mempunyai pasaran yang tinggi iaitu antara RM4,000 hingga RM5,000 bagi setiap sekilogram sarang yang belum diproses, manakala yang sudah diproses mencecah antara RM6,000 hingga RM7,000.

“Ternakan sarang burung walit sudah lama bertapak di bandar Mentakab dan saya diberitahu sindiket pencuri berkenaan sudah mahir selok-belok bangunan ternakan dan mereka tahu masa di bangunan mana sarang burung berkenaan sudah matang dan boleh dicuri,” katanya.

Sinar Harian
31 Jul 2010

0 comments:

Post a Comment