April 19, 2016

Dua maut, seorang cedera parah

Kemalangan maut membabitkan seorang pejalan kaki dan penunggang motosikal di Kilometer 85, Lebuhraya Utara Selatan di Sungai Petani, awal pagi semalam

SUNGAI PETANI - Dua maut dan seorang lagi mangsa parah dalam kemalangan membabitkan dua motosikal dan seorang pejalan kaki dekat Kilometer 85 Lebuhraya Utara Selatan di sini, awal pagi semalam.

Mangsa yang maut ialah seorang pejalan kaki yang identitinya belum dikenal pasti dan seorang penunggang motosikal, Muhammad Nur Zamani Shah Zulkifli, 21.

Ketika kejadian kira-kira jam 2.20 pagi, ketiga-tiga mangsa dipercayai dalam perjalanan dari Alor Setar ke Butterworth.

Muhammad Nur Zamani dikatakan menunggang motosikal di laluan kecemasan dan tidak menyedari kehadiran seorang pejalan kaki yang turut berada di laluan sama.

Apabila sampai di lokasi kejadian, Muhammad Nur Zamani Shah dikatakan gagal mengelak dan terlanggar pejalan kaki terbabit.

Perlanggaran menyebabkan pejalan kaki berusia dalam lingkungan 45 tahun itu tercampak ke bahu kiri jalan dan meninggal dunia di tempat kejadian.

Manakala Muhammad Nur Zamani Shah jatuh ke lorong kiri sebelum dilanggar motosikal lain yang datang dari belakang.

Mangsa maut dan penunggang motosikal terbabit yang cedera parah dihantar ke Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) Sungai Petani untuk rawatan lanjut.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Md Zukir Md Isa berkata, identiti pejalan kaki terbabit masih belum dapat dikenal pasti.

“Kita juga masih menyiasat identiti seorang lagi penunggang motosikal yang mengalami cedera parah di kepala dan badan akibat kejadian.

“Kita percaya kawasan yang gelap di lokasi kejadian mungkin menyebabkan mangsa (Muhammad Nur Zamani Shah) tidak sedar ada pejalan kaki di laluan sama,” katanya.

Mayat kedua-dua mangsa dihantar ke Jabatan Forensik HSAH untuk dibedah siasat dan kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Sinar Harian 28 Mac 2016

0 comments:

Post a Comment