June 16, 2013

Risiko berlaku kemalangan

Jalan tidak rata undang bahaya pengguna laluan Rantau Panjang, Pasir Mas.

RANTAU PANJANG – Jalan tidak rata berhampiran simpang Taman Rantau Baru dekat sini, mengundang bahaya kepada pengguna yang menggunakan laluan Rantau Panjang, Pasir Mas.

Pengguna mendakwa, orang ramai yang tidak biasa dengan keadaan jalan di kawasan berkenaan berisiko kemalangan memandangkan keadaan jalan yang agak tinggi di bahagian tengah sementara rendah di sebelah tepi dari Rantau Panjang ke Pasir Mas.

Jalan di sini agak tinggi pada bahagian tengah ( garisan tengah) dan rendah pada bahagian tepi sehingga menyebabkan kedudukan kenderaan melalui jalan ini agak ‘senget’ dan berisiko terbalik jika dipandu laju.

Sehubungan itu, pengguna meminta pihak bertanggung jawab supaya membaik pulih keadaan di jalan berkenaan bagi mengelak kemalangan tambahan jalan itu merupakan laluan utama orang ramai sama ada untuk ke Pasir Mas, Rantau Panjang dan juga negara jiran.

Pengguna, Che Nordin Che Hamid,44, berkata, jalan tersebut kerap ditampal setiap kali berlaku kerosakan tetapi tidak pernah ada usaha untuk membaikinya sehingga kini.

Katanya, jalan tersebut kerap digunakannya sehingga adakala dia melalui jalan itu antara tiga hingga empat kali sehari.

Sehubungan itu, dia meminta pihak bertanggung jawab supaya membaiki jalan tersebut bagi mengelak kejadian tiak diingini menimpa pengguna jalan tersebut.

“Kemalangan kerap berlaku di sini, bagi mengelak kemalangan berulang, saya berharap pihak bertanggung jawab segera membaiki jalan ini,” katanya kepada Sinar Harian.

Che Nordin berkata, kebanyakan mangsa kemalangan merupakan pengguna dari luar kawasan Rantau Panjang.

Katanya, sebahagian besarnya tidak mengetahui selok-belok jalan di kawasan berkenaan sehingga menyebabkan mereka terlibat kemalangan.

Sinar Harian 16 Jun 2013

0 comments:

Post a Comment