April 22, 2013

Topi keledar jadi penyelamat


Mansor menunjukkan dahan pokok yang menghempap bahagian tengah rumahnya.

PONTIAN - Seorang pemandu ambulans nekad memakai topi keledar bagi menyelamatkan diri dalam kejadian ribut yang melanda Kampung Bugis Penerok, dekat sini, semalam.

Dalam kejadian sekitar jam 11 pagi itu, Shahril Amran, 49, mengakui topi keledar yang dipakai itu menjadi penyelamat buat dirinya.

Menurutnya, kejadian ribut itu berlaku ketika dirinya sedang beristirehat di ruang tamu sebelum dikejutkan dengan bunyi tiupan angin yang kuat di luar rumah.

“Angin cukup kuat ketika itu sehinggakan saya sendiri tidak dapat membuka pintu rumah.

“Bumbung dan atap di ruang tamu juga diterbangkan angin menyebabkan beberapa keping atap rumah jatuh,” katanya.

Shahril berkata, dia juga sempat mengelak sekeping atap rumah daripada menimpanya ketika berada di ruang tamu.

Pada kejadian itu, sebanyak enam buah rumah di kampung terbabit dan sebuah surau terjejas akibat kejadian ribut berkenaan.

Seorang lagi mangsa ribut, Mansor Abd Rahman, 48, berkata, bahagian tengah rumahnya ditimpa dahan pokok durian yang secara tiba-tiba patah.

“Melihat kejadian itu, anak-anak saudara saya yang berada di dalam rumah telah melaungkan Azan dengan harapan hujan serta ribut akan berhenti serta merta,” katanya.

Sementara itu, Ketua Kampung Kawasan (2) Mukim Air Masin, Hamzah Isa berkata, kejadian itu merupakan yang pertama kali dialami penduduk di kampung terbabit.

“Kesemua yang terjejas mengalami kerosakan pada bahagian bumbung, namun tiada kemalangan jiwa dilaporkan,” katanya.

Sinar Harian 22 Apr 2013

0 comments:

Post a Comment