July 19, 2012

Mat Karpet kurang asam



KLANG: “Mereka tanpa segan-silu dan rasa bersalah meminta minuman di rumah saya walaupun ketika itu suami tiada di rumah,” kata Kasimah Ahmad, 34, antara penduduk di sekitar Johan Setia, Jalan Kebun dan beberapa kawasan perumahan di sekitar bandar ini yang rimas dengan kehadiran ramai lelaki warga Bangladesh menjual karpet di kawasan itu sejak akhir-akhir ini.

Kasimah berkata, lelaki Bangladesh atau ‘Mat Karpet’ itu seolah-olah tidak menghormati budaya tempatan apabila tetap mahu memasuki rumahnya walaupun menyedari tiada lelaki lain dalam rumah itu.

“Kami bimbang dengan kehadiran mereka, bukan dengki dengan perniagaan mereka. Mereka datang hampir setiap hari dan ada kalanya ketika suami atau anak-anak tiada di rumah kerana bekerja atau ke sekolah,” katanya ketika ditemui. 


Katanya, lelaki Bangladesh itu juga selamba memanggil wanita tempatan sebagai ‘adik manis’ atau ‘cantik’ dengan tujuan menggoda supaya mereka membeli karpet yang dijual. Tinjauan Harian Metro mendapati, sebahagian besar warga asing itu menggunakan motosikal menjual permaidani dari rumah ke rumah walaupun menyedari ada penduduk tempatan semakin rimas dengan kehadiran mereka.

Tinjauan juga mendapati kehadiran golongan itu semakin ramai sejak seminggu lalu manakala sesetengahnya didapati gagal bertutur dalam bahasa Malaysia kecuali beberapa istilah seperti ‘murah’, ‘cantik’, ‘adik manis’, ‘abang’ dan ‘belilah’.

Apa yang pasti, kehadiran mereka mencetuskan pertanyaan di kalangan penduduk tempatan mengenai status mereka selepas mendapati sebahagiannya yang menunggang basikal dari pagi hingga ke petang menjual karpet dari rumah ke rumah hingga merimaskan penduduk.

Sebahagian besar warga asing itu juga menggunakan motosikal menjual karpet dari rumah ke rumah walaupun menyedari ada penduduk tempatan semakin rimas dengan kehadiran mereka.

Seorang lagi penduduk, Sahoni Abong, 48, mendakwa kehadiran warga asing itu memang satu pemandangan ‘tahunan’ yang berlaku setiap kali menjelang Ramadan.

Katanya, ia tidak boleh dibiarkan kerana sebahagian besar penduduk curiga dengan latar belakang mereka, terutama yang menaiki basikal memasuki pelosok kampung.

“Mereka datang tanpa mengira waktu, mengetuk pintu rumah setiap penduduk. Peliknya mereka datang hampir setiap hari menjual produk yang sama. Mereka juga seolah-olah buat tidak faham penduduk rimas dengan mereka.

“Kami pelik dari mana mereka datang dan siapa di belakang kumpulan penjual karpet ini hingga jumlahnya lebih 10 orang pada satu-satu masa. Kami mahu pihak berkuasa menyiasat kehadiran mereka ini kerana dibimbangkan ada di antara mereka menyalahgunakan pas lawatan ke negara ini dengan mengambil kesempatan berniaga,” katanya.

Dalam pada itu, seorang ‘Mat Karpet’ yang ditemui, berkata mereka mendapat bekalan karpet itu daripada rakan-rakan mereka dan penduduk boleh membelinya secara tunai atau ansuran. Sehubungan itu, penduduk mahu pihak berkuasa memantau pergerakan kumpulan warga asing ini bagi memastikan hanya yang layak mendapat kebenaran dibenarkan berniaga bagi mengelak perasaan curiga di kalangan penduduk tempatan.

myMetro 19 Jul 2012

0 comments:

Post a Comment