January 9, 2012

‘Bantulah kami’

KUALA LUMPUR: Usianya baru tiga bulan, namun ujian yang terpaksa dipikul Nurdhamia Qistina Mohd Nor Hafidz cukup besar apabila jantungnya berlubang dan apa yang dapat dilakukan bayi itu hanyalah menangis untuk meluahkan penderitaan berkenaan.

Menurut ibunya, Nurdiana Zakaria, 29, penyakit anak bongsunya itu dikenali Verticular Septal Defect (VSD) dan memerlukan pembedahan segera.

Nurdiana dari Tanjung Mas, Kota Bharu Kelantan berkata, dia dan suami, Mohd Nor Hafidz Ismail memerlukan RM40,000 untuk pembedahan bayi mereka yang dijangka dijalankan hari ini di Hospital Gleaneagles Ampang.

“Jumlah itu amat besar bagi kami dengan pendapatan suami sebagai buruh membuat besi RM800.

Selain Nurdhamia, dua lagi kanak-kanak senasibnya, Tan Kar King, 10, dari Seremban, Negeri Sembilan dan Putri Nur Syahirah Roslan, setahun, merayu bantuan orang ramai menyalurkan sumbangan bagi menjalankan pembedahan jantung.

Ibu Tan, Yu Pau Ling, 47, berkata, anak sulungnya itu perlu menjalani pembedahan esok menggantikan bateri yang ditanam di jantungnya membabitkan kos RM28,000.

“Tan memerlukan bateri baru berikutan hidupnya hanya bergantung kepada bateri sejak tujuh tahun lalu. Namun, bateri itu sudah tidak mampu menyokong jantungnya,” katanya.

Manakala Putri Nur Syahirah dari Jerantut, Pahang, memerlukan RM42,000 bagi pembedahan menampal satu lubang besar di jantungnya.

Menurut bapanya, Roslan Saari, 29, disebabkan penyakit itu anaknya mengalami penurunan berat badan menyebabkan pembedahan terpaksa ditangguh sehingga dia mencapai berat 7 kilogram (kg).

Orang ramai yang ingin menghulurkan bantuan boleh menghantar cek atau wang pos kepada The New Straits Times Press (M) Bhd, Bahagian Kewangan/Tabung Kebajikan NSTP, Balai Berita, 31 Jalan Riong, 59100 Kuala Lumpur dengan menulis nama pesakit berkenaan di belakang cek itu.

myMetro
9 Jan 2012

0 comments:

Post a Comment