December 28, 2011

Peragut Dilanggar Selepas Samun Warga Emas

KUALA TERENGGANU: Geram dengan tindakan dua lelaki cuba meragut isterinya, seorang peniaga bertindak nekad melanggar motosikal yang dinaiki suspek yang sebelum itu berjaya menyamun seorang warga emas, di sini.

Dalam kejadian pada Isnin lepas di Jalan Hiliran itu, seorang suspek diberkas manakala rakannya berjaya melarikan diri apabila motosikal yang dinaiki mereka terjatuh selepas dilanggar kereta peniaga berusia 31 tahun tersebut.

"Polis juga menemui semula beg galas wanita warga emas yang disamun mereka sebelum dilanggar. Suspek juga didapati positif dadah," kata Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner K. Manoharan di sini, Rabu.

Mengulas rentetan kejadian, Manoharan berkata sebelum itu kedua-dua suspek dipercayai cuba meragut beg seorang wanita yang berjalan kaki menuju ke tempat kerjanya di sebuah pasar raya di Jalan Sultan Ismail di sini.

Apabila gagal berbuat demikian, suspek melarikan diri namun kejadian disedari suami mangsa, katanya.

Manoharan berkata kira-kira 15 minit kemudian, suami mangsa yang dalam perjalanan pulang ke rumah di Manir terserempak dengan kedua-dua suspek yang menaiki sebuah motosikal dan bertindak mengejar mereka.

"Suami mangsa kemudian bertindak melanggar belakang motosikal yang dinaiki oleh kedua-dua suspek menyebabkan penjenayah itu terjatuh ke dalam longkang," katanya.

Beliau berkata siasatan awal mendapati suspek baru saja meragut seorang wanita berusia 57 tahun.

Polis kini menjejaki rakan suspek dan kes disiasat mengikt Seksyen 393 Kanun Keseksaan. - BERNAMA

28 Dis 2011


Cubaan ragut kali kedua bawa padah

KUALA TERENGGANU – Cubaan ragut kali kedua membawa padah kepada dua lelaki apabila salah seorang daripadanya berjaya ditahan orang awam yang juga pengadu dalam kejadian di Jalan Padang Hiliran, 26 Disember lalu.


Dalam kejadian pertama, dua suspek yang menaiki motosikal cuba meragut beg tangan isteri pengadu yang ketika itu sedang berjalan kaki dalam perjalanan ke tempat kerjanya kira-kira jam 1.05 petang, berhadapan Politeknik Kota, Jalan Sultan Ismail, di sini.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Terengganu, Asisten Komisioner K Manoharan berkata, cubaan itu bagaimanapun gagal, namun 15 minit kemudian, pengadu berusia 30-an yang juga seorang peniaga sekali lagi melihat dua suspek sama cuba meragut seorang warga emas.

“Pengadu melihat dua suspek yang cuba meragut isterinya sebelum itu telah meragut beg galas seorang warga emas di Jalan Padang Hiliran kira-kira jam 1.20 petang.

“Pengadu kemudian memandu keretanya dan mengejar dua suspek terbabit. Kira-kira 500 meter dari tempat kejadian, pengadu merempuh bahagian belakang motosikal suspek,” katanya.

Akibat rempuhan itu, motosikal dinaiki kedua-dua suspek terjatuh ke dalam longkang menyebabkan pengadu mengambil tindakan pantas menangkap salah seorang suspek, manakala seorang lagi berjaya melarikan diri dengan motosikal.

Manoharan berkata, pihaknya kini masih mengesan suspek yang berjaya melarikan diri dan percaya kedua-duanya terlibat dalam kes ragut di Kuala Terengganu dan Marang.

“Suspek lelaki yang berjaya ditahan berumur 30 tahun berasal dari Chabang Tiga, di sini, mengalami kecederaan ringan dan hasil siasatan ke atasnya positif dadah jenis Morfin,” katanya.

Manoharan berkata, suspek direman selama tujuh hari sehingga 2 Januari depan.

Selepas kejadian itu, isteri pengadu berumur 20-an dan warga emas terbabit berasal dari Kampung Baru, Lembah Bidong, Setiu, telah membuat laporan di Balai Polis Chabang Tiga.

Kes disiasat mengikut Seksyen 393 kerana cuba samun dan Seksyen 395/ 397 kanun yang sama kerana samun berkawan.

Sinar Harian
29 Dis 2011

0 comments:

Post a Comment