May 30, 2010

6,500 maut setahun

PEKAN: Pengguna jalan raya perlu dilengkapkan dengan ilmu dan kemahiran secukupnya untuk menjadi pemandu yang lebih bertanggungjawab berikutan kemalangan mengakibatkan maut dilihat berpunca daripada sikap mereka yang tidak berhemah, selain tidak mematuhi undang-undang jalan raya.

Sehubungan itu, menurutnya, beliau mahu pendekatan yang lebih komprehensif dan holistik dalam usaha menangani isu keselamatan jalan raya sehingga menyebabkan jumlah kematian meningkat setiap tahun.

“Setiap tahun jumlah kematian akibat kemalangan jalan raya adalah antara 6,000 hingga 6,500 orang. Malah, kerugian akibat kos membaik pulih infrastruktur yang rosak akibat kemalangan juga mencecah RM9 bilion.

“Ini tidak termasuk kos perbelanjaan rawatan yang ditanggung kerajaan dan keluarga mangsa, selain kesan emosi dan sebagainya,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas merasmikan mesyuarat agung ke-10 Persatuan Institut Memandu Malaysia (PIMA), di Dewan Konvensyen Sultan Haji Ahmad Shah, di sini, semalam.

Turut hadir, Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Solah Mat Hassan dan Presiden PIMA, Mat Aris Bakar.

Najib berkata, justeru, kokurikulum baru yang bakal diperkenalkan JPJ untuk latihan lesen memandu, perlulah dapat melahirkan pemandu yang kompeten, mematuhi undang-undang dan berhemah.

Beliau turut menegur penguatkuasaan undang-undang jalan raya yang dilihat masih lemah dan mengingatkan pengusaha institut memandu supaya perlu efektif dalam melatih, mendidik bagi melahirkan generasi pemandu yang berhemah.

myMetro
30 Mei 2010

0 comments:

Post a Comment