April 30, 2010

Dugaan bertimpa

DUNGUN: Ibarat sudah jatuh ditimpa tangga. Itulah dihadapi seorang ibu tunggal yang menghidap sakit saraf kronik apabila suaminya meninggal dunia akibat asma pada Aidilfitri ketiga tahun lalu dan tiga bulan kemudian, anak sulungnya pula ditimpa kemalangan jalan raya sehingga kudung kaki kanan.

Sejak kematian suaminya, Awang Mat, 67, tujuh bulan lalu, Jarah Rahim, 50, kini terpaksa mengambil alih tugas ketua keluarga menyara tiga anaknya dengan mengambil upah mencuci pinggan di sebuah kedai makan disebabkan kudratnya terhad untuk kerja berat.

Lebih memilukan, kehidupan Jarah kini seperti terumbang-ambing selepas kehilangan suami yang sebelum ini mencari rezeki dengan menjadi awak-awak pukat jerut dan memandu bot penambang ketika dia sendiri menghidap sakit saraf sejak empat tahun lalu.

Belum pun kering air matanya selepas kehilangan suami tersayang, naluri keibuannya pula diduga apabila anak sulungnya, Mohd Helmi, 18, yang menjadi tempat dia bergantung harap selama ini ditimpa kemalangan sehingga terpaksa dipotong kaki kanannya ke paras lutut selepas motosikal dinaiki dilanggar sebuah kereta di Jalan Jakar, Kemaman, pada 4 Disember tahun lalu.

“Hanya Tuhan yang tahu betapa sebaknya perasaan saya ini, hinggakan pernah terdetik dalam hati mempersoalkan takdir mengapa saya diuji sebegini rupa dalam masa sebegitu singkat.

“Tidak dapat saya gambarkan dengan kata-kata kesusahan dihadapi kami sekeluarga sehinggakan ada ketika saya terpaksa berkorban dan mengikat perut kerana tidak mahu melihat anak-anak turut sama berlapar dan menanggung derita,” katanya, semalam.

Menurut Jarah, mujur ada jiran sudi menyumbangkan bahan keperluan asas seperti beras, gula dan teh serta pakaian terpakai.

Namun katanya, dia tidak sanggup melihat dua lagi anaknya yang masih bersekolah, Mohd Hazim, 13, dan Siti Norsyafiqah, 10, berterusan menderita dan mujurlah sumbangan RM300 sebulan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk perubatan anak sulungnya dapat meringankan beban.

Sementara itu, Ahli Lembaga Pengarah Persatuan Nelayan Negeri Terengganu (Penentu), Mat Yassim Mohamed berkata, beliau berharap ada agensi kerajaan dapat membantu meringankan beban ditanggung Jarah kerana sumber kewangan PNK terhad dan hanya dapat membantu dari sudut tertentu saja.

myMetro
30 April 2010

0 comments:

Post a Comment