April 30, 2010

Seluruh badan lebam

MELAKA: Sepasang suami isteri di Machap Umboo, Alor Gajah, seolah-olah dirasuk iblis apabila tergamak menyeksa anak sendiri yang berusia 10 tahun dengan memukulnya menggunakan getah paip dan rotan.

Difahamkan, episod seksaan dan kekejaman yang terpaksa dilalui murid tahun empat itu berlarutan sejak lebih setahun lalu apabila sering menjadi mangsa deraan ibu bapanya sejak kembali tinggal bersama mereka pada hujung 2008.

Kanak-kanak lelaki terbabit sebelum itu dipelihara neneknya di Umbai selepas diserahkan ibu bapanya sejak dilahirkan.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Superintendan Hamdan Majid, berkata siasatan mendapati kanak-kanak itu menjadi mangsa deraan ibu bapanya sejak 2008 hingga kini.

Terbaru, katanya kejadian berlaku pada jam 12 tengah malam Ahad lalu apabila mangsa mendakwa dipukul dengan rotan dan getah paip hingga mengalami kecederaan pada seluruh badannya.

Menurutnya, akibat tidak tahan diperlakukan sedemikian rupa, mangsa yang dikatakan bersifat hiperaktif itu keluar dari rumah dan pergi ke tapak pasar malam di kawasan terbabit.

“Mangsa kemudian ditemui seorang lelaki berusia 53 tahun dalam keadaan ketakutan kira-kira jam 8.30 malam pada 26 April lalu. Lelaki terbabit memeriksa mangsa dan mendapati kanak-kanak itu mengalami kecederaan pada seluruh tubuhnya.

“Lelaki itu kemudian menyerahkan mangsa kepada seorang rakannya keesokan hari sebelum membuat laporan di Balai Polis Machap pada 28 April lalu.

“Siasatan polis mendapati kanak-kanak terbabit mempunyai keluarga yang tinggal berdekatan kawasan itu,” katanya ditemui di pejabatnya di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Negeri (IPK) Bukit Beruang, semalam.

Menurut Hamdan, mangsa anak ketiga daripada empat beradik tetapi hanya dia yang didera.

“Kami menghantar mangsa ke Hospital Melaka dan doktor mengesahkan terdapat kesan luka baru dan lama pada belakang tubuhnya.

“Bapanya yang bekerja sebagai mekanik dan ibunya, suri rumah, kini ditahan reman bagi membantu siasatan.

“Kita percaya disebabkan dibesarkan neneknya sejak lahir, mangsa menghadapi masalah menyesuaikan diri dan melakukan sesuatu untuk mendapatkan perhatian dan kasih sayang daripada keluarga. Sifatnya yang hiperaktif dan tindakan dilakukan menimbulkan kemarahan ibu bapanya lalu bertindak memukulnya,” katanya.

Hasil siasatan awal, ibu bapa mangsa itu mengaku memukul anaknya kononnya sebagai memberi pengajaran berikutan kelakuannya yang sukar dikawal. Hamdan bagaimanapun enggan mengulas lanjut berhubung tindakan mangsa hingga menyebabkannya dipukul dan didera memandangkan kes masih dalam siasatan.

“Kes ini disiasat mengikut Seksyen 31 (1) Akta Kanak-Kanak 2001 yang memperuntukkan hukuman denda maksimum RM20,000 atau 10 tahun penjara atau kedua-duanya jika sabit kesalahan,” katanya.

myMetro
30 April 2010

0 comments:

Post a Comment