January 27, 2015

Lori ‘balas’ sepuluh kereta

KEADAAN kenderaan di lokasi kejadian. FOTO Ravale Savarinathan

Teluk Intan: Empat belas individu nyaris maut apabila lori simen hilang kawalan lalu merempuh 10 kenderaan di atas Jambatan Sultan Yusuf di Kilometer 49, Jalan Sitiawan-Teluk Intan, di sini, 5.30 petang semalam.

“Akibat rempuhan itu, seorang anak saya berusia empat tahun tersepit dan parah," kata Kamarudin Al Peyah, seorang daripada 14 mangsa yang cedera dalam kemalangan itu.

Kejadian dipercayai berpunca daripada lori simen dari arah Sitiawan ke Teluk Intan dan dikatakan hilang kawalan hingga merempuh beberapa kenderaan lain, kemudian terbabas ke laluan bertentangan dan merempuh beberapa kenderaan lagi.

Kenderaan lain yang dirempuh kemudian berlanggar sesama sendiri sehingga menyebabkan kerosakan teruk dan kecederaan kepada 14 individu membabitkan pemandu dan penumpang dengan empat daripadanya parah.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Hilir Perak, Asisten Komisioner Mohd Shuhaily Mohd Zain ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan pihaknya sedang menyiasat kes itu mengikut Seksyen 43 (1) (A) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987.

myMetro 27 Jan 2015


Empat parah nahas lapan kenderaan

TELUK INTAN – Empat dilaporkan parah apabila lapan kenderaan membabitkan kereta, lori dan motosikal bertembung di Kilometer 49, Jalan Sitiawan-Teluk Intan atas Jambatan Sultan Yusuf, petang kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 5.30 petang itu, semua kenderaan melibatkan lima kereta jenis Perodua Kancil, Proton Exora, Proton Saga, Mercedez Benz dan Perodua Myvi; dua lori dan motosikal jenis Honda Ex-5.

Mereka yang parah termasuk seorang kanak-kanak empat tahun, seorang remaja berusia 14 tahun, lelaki berusia 42 tahun dan wanita berusia 21 tahun dihantar ke Hospital Teluk Intan untuk rawatan lanjut.

Kejadian turut menyebabkan 10 yang lain berusia antara 20 hingga 65 tahun cedera dan menerima rawatan sebagai pesakit luar di hospital sama.

Saksi kejadian memaklumkan, insiden itu berlaku apabila sebuah lori simen yang dari arah Sitiawan ke Teluk Intan terbabas sebelum masuk ke lorong bertentangan dan bertembung dengan kenderaan lain.

“Kejadian secara mengejut itu menyebabkan banyak kenderaan tidak sempat menghentikan kenderaan lalu merempuh sesama sendiri,” katanya.

Mangsa dikenali Kamarudin berkata, ketika kejadian, dia dan keluarga dalam perjalanan ke pekan Teluk Intan sebelum kenderaan dinaiki berpusing akibat dirempuh.

“Apabila saya lihat ke belakang, sebuah lori simen sedang merempuh beberapa kenderaan lain sebelum berhenti di tepi laluan bertentangan.

“Syukurlah semua ahli keluarga selamat, hanya anak saya yang alami cedera parah,” katanya.

Seorang lagi mangsa dikenali Lee berkata, ketika kejadian, dia cuba  mengelak merempuh kenderaan lain, namun tidak sempat berbuat demikian.

“Tiada ruang untuk mengelak. Saya hanya bayangkan maut bila nampak lori simen itu menuju ke laluan bertentangan,” katanya.

Kemalangan itu menyebabkan aliran trafik di Jalan Sitiawan-Teluk Intan, Jalan Teluk Intan-Hutan Melintang serta Jalan Hutan Melintang-Teluk Intan sesak lebih tiga jam sebelum kembali lancar pada jam 8.30 malam.

Dalam pada itu, Ketua Polis Daerah Hilir Perak, Asisten Komisioner Mohd Shuhaily Mohd Zain mengesahkan kejadian itu memaklumkan siasatan dilakukan di bawah Seksyen 43 (1) (A) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987.

Sinar Harian 28 Jan 2015

0 comments:

Post a Comment