November 21, 2012

Elak desak anak


KUALA LUMPUR: “Setiap anak mempunyai tahap kemampuan yang berbeza dalam pelajaran, ibu bapa seharusnya memahami sejauh mana tahap pencapaian anak dan memberi sokongan kepada mereka mengikut kemampuan masing-masing.

“Jangan mendesak anak mendapat keputusan cemerlang kerana ia memberi kesan psikologi kepada mereka sekiranya gagal memperoleh keputusan diharapkan,” kata Presiden Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof Madya Datuk Dr Mohamad Ali Hasan.

Beliau mengulas laporan akhbar, semalam mengenai seorang murid yang melarikan diri kerana menyangka gagal memperoleh 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) 2012 yang diumumkan semalam.

Bagaimanapun, pelajar itu sebenarnya cemerlang, tetapi namanya tercicir daripada senarai pelajar terbaik menyebabkan dia menghilangkan diri kerana tertekan kerana menghampakan harapan ibu bapanya.

Mohamad Ali berkata, walaupun berlaku salah faham pada awalnya, kejadian itu jelas menunjukkan pentingnya peranan ibu bapa mengingatkan anak supaya tidak berputus asa sekiranya tidak mendapat keputusan cemerlang dan mungkin berjaya pada masa akan datang.

“Apa yang penting ibu bapa perlu tetap memberi sokongan dan sentiasa menerapkan pada anak-anak untuk menerima qada dan qadar,” katanya ketika dihubungi, di sini, semalam.

Beliau bagaimanapun menegaskan kejadian itu (tercicir nama) tidak seharusnya berlaku dan pihak berkaitan sepatutnya sudah menyemak berkali-kali untuk memastikan nama pelajar cemerlang tidak tercicir dalam senarai berkenaan.

“Walaupun kesilapan itu didakwa tidak disengajakan, namun ia sudah menjejaskan psikologi bukan saja pada murid terbabit malah ibu bapa mereka. Justeru, lebih baik sekiranya permohonan maaf secara terbuka dilakukan pihak sekolah dan Jabatan Pelajaran bagi mengembalikan keyakinan pelajar berkenaan.

“Dalam masa sama, Kementerian Pelajaran diharap dapat mengenal pasti punca kesilapan berkenaan dan jika didapati ada pegawai yang cuai, sepatutnya dikenakan tindakan sekurang-kurangnya surat tunjuk sebab.

“Ini bagi memastikan kaki tangan kerajaan lebih berhati-hati bagi mengelakkan kejadian ini berulang lagi pada masa akan datang,” katanya.

Bagi pelajar itu pula, Mohamad mencadangkan agar dia diberikan kaunseling untuk menaikkan semula semangatnya dan tidak berasa kecewa kerana insiden terbabit.

myMetro 21 Nov 2012

0 comments:

Post a Comment