July 31, 2010

Hasrat derma darah akhirnya terlaksana

KUALA LUMPUR: “Sudah lama saya menyimpan hasrat ini tetapi disebabkan kekangan masa ia sering tidak kesampaian. Pada mulanya rasa gementar dan takut tetapi syukur tiada apa yang berlaku,” kata pengawal keselamatan, Muhamad Rozaidi Abdul Razak.

Muhamad Rozaidi, 29, yang pertama kali menderma darah berkata, pengalaman dialami nyata tidak sama dengan apa yang didengar daripada masyarakat sekeliling kononnya menderma darah memberi pelbagai kesan negatif kepada penderma.

“Persepsi masyarakat terhadap aktiviti menderma darah perlu diubah kerana ia menjadi faktor utama mengapa masih terdapat segelintir masyarakat yang enggan menderma,” katanya yang ditemui pada Kempen Derma Darah dan Pameran Kesihatan anjuran Masjid Negara, di sini, semalam.

Bagi, suri rumah, Juliyana Mohd Yasin, 34, masyarakat seharusnya peka dengan keadaan Pusat Darah Negara yang sentiasa berusaha mencari lebih ramai penderma bagi menambah jumlah tabung darahnya.

Katanya, masyarakat sendiri perlu merasai pengalaman menderma darah kerana secara tidak langsung ia dapat memupuk rasa sayang di antara satu sama lain.

Sementara itu, Penolong Pegawai Penerangan Perhubungan Awam dan Pusat Sumber Masjid Negara, Azri Zainal Abidin, berkata program berkenaan dianjurkan bagi memberi maklumat dan pendidikan berguna mengenai kesihatan kepada pengunjung.

myMetro
31 Jul 2010

0 comments:

Post a Comment