May 21, 2016

Pemandu lori, kelindan maut

KEADAAN lori yang terbabit kemalangan. FOTO ihsan Bomba

Mohd Husni Mohd Noor
mhusni@hmetro.com.my

Sepang: Pemandu lori dan kelindannya maut apabila lori dinaiki mereka merempuh belakang treler di Kilometer (KM) 26.2 Lebuhraya ELITE menghala ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), kira-kira 3 petang tadi.

Ketua Polis Daerah Sepang, Asisten Komisioner Abdul Aziz Ali berkata, kejadian berlaku apabila lori dipandu mangsa gagal membrek lalu merempuh treler yang tiba-tiba perlahan untuk berhenti di lorong kecemasan.

Beliau berkata, mangsa yang maut dikenali sebagai Zailan Tasar dan Solehan Masron masing-masing berasal dari Klang, Selangor.

"Siasatan awal mendapati, treler berkenaan tidak memberi lampu isyarat untuk berhenti sebaliknya memberi lampu kecemasan," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Katanya, kes disiasat mengikut Seksyen 41(1) APJ1987.

myMetro 17 Mei 2016


Pemandu, kelindan maut langgar belakang treler

SEPANG - Seorang pemandu lori dan kelindannya maut apabila kenderaan jenis Hino tiga tan yang dinaiki mereka melanggar belakang‎ sebuah treler di kilometer 26.2 Lebuhraya Elite petang tadi.

Pemandu lori Zailan Tasar, 56, dan Solehan Masron, 59, masing-masing dari Klang dan Pelabuhan Klang, Selangor meninggal dunia di tempat kejadian manakala pemandu treler jenis Scania, Mohd Zulhilmi Md Zainan, 29, tidak cedera.

Ketua Polis Daerah Sepang, Asisten Komisioner Abdul Aziz Ali berkata, kemalangan pada kira-kira 3.00 petang itu berpunca daripada pemandu treler yang memperlahankan pemanduan di lorong kecemasan untuk berhenti.

Abdul Aziz berkata, difahamkan ketika kejadian itu, pemandu treler itu tidak memberikan lampu isyarat untuk berhenti sebaliknya hanya memberikan lampu kecemasan (double signal).

"Lori muatan makanan ringan yang mengekori treler tersebut tidak sempat brek lalu melanggar bahagian belakang treler.

"Kedua-dua mangsa mati di tempat kejadian akibat tersepit dan mayat dihantar ke Hospital Putrajaya untuk bedah siasat," katanya ketika dihubungi Bernama.

Beliau berkata, siasatan awam mendapati keadaan cuaca baik dan jalan kering.

Kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.  - Bernama

17 Mei 2016



0 comments:

Post a Comment