May 26, 2016

Derita berganda

SURAYA (tengah) ditemani anaknya ketika ditemui di Perumahan Awam Sri Kelantan, Jalan Sentul.

Nor ‘Asyikin Mat Hayin
asyikin.mat@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Ibarat sudah jatuh ditimpa tangga. Peribahasa itu menggambarkan keperitan hidup yang terpaksa dilalui seorang ibu beranak sembilan yang dihimpit kemiskinan dan kini terpaksa pula bertarung nyawa menanggung penderitaan penyakit kanser payudara tahap tiga yang dihidapinya sejak 2008.

Agak menyentuh hati, keluarga besar ini mendiami rumah sewa dua bilik yang keadaannya tidak sempurna serta serba kekurangan, malah bayaran sewaan sudah tertunggak selama hampir setahun.

Desakan kemiskinan itu juga, anak bongsu wanita berkenaan hanya berpeluang menikmati susu formula sehingga usianya enam bulan dan kini cuma minum air nescafe O atau sirap yang diisi dalam botol.

Suraya Ismail, 39, ketika ditemui hanya mampu duduk di kerusi disebabkan penyakit dihidapinya dan mengharapkan bantuan anak sulungnya, Nurul Haizatul Adila Hamidi, 16, untuk menguruskan anak-anaknya yang masih kecil.

Ibu kepada anak berusia antara 15 bulan dan 16 tahun itu berkata, tahap kesihatannya sering tidak menentu dan dia juga pernah terlantar di rumah lebih satu bulan.

myMetro 26 Mei 2016



0 comments:

Post a Comment