March 13, 2013

Bekas tentera dijel 5 tahun, 10 sebatan


KUANTAN – Hakim Mahkamah Sesyen Kuantan, Mohd Nasir Nordin semalam memberikan nasihat sebelum menjatuhkan hukuman lima tahun penjara dan 10 sebatan terhadap bekas anggota tentera yang didapati bersalah memiliki dadah.

Mohd Nasir menasihatkan tertuduh, Abdul Rahman Ahmad, 41 yang mengaku bersalah selepas pertuduhan dibacakan supaya insaf dan dapat membaiki diri dengan tidak melakukan lagi kesalahan yang sama.

“Saya harap kamu insaf. Dadah adalah memabukkan seperti juga arak dan salah di sisi Islam,” katanya.

Mohd Nasir berkata, hukuman mengambil kira tertuduh yang pernah berkhidmat selama 20 tahun namun bagi kes dadah, perlu hukuman setimpal untuk memberi pengajaran kepada tertuduh dan masyarakat.

Abdul Rahman juga pernah berkhidmat di Bosnia dan Lubnan dan tidak mempunyai sebarang rekod buruk ketika bertugas malah turut menerima dua kali Anugerah Khidmat Cemerlang.

Melalui fakta kes, sepasukan polis membuat serbuan ke atas sebuah rumah di Kampung Lubuk Puyu, Taman Tas, kira-kira jam 3.15 petang pada 7 Jun tahun lalu dan mendapati tertuduh berada di atas katil.

Selepas memeriksa bilik berkenaan, polis menjumpai satu beg plastik warna hitam di atas lantai belakang pintu yang mengandungi sembilan ketulan mampat bersaiz kecil dan tiga ketulan mampat bersaiz besar.

Polis turut menjumpai satu peket plastik lutsinar berikat gelang getah warna kuning dan di dalamnya berisi ketulan mampat daun kering dan lima peket plastik lutsinar setiap satu berisi daun kering selain wang tunai bernilai RM1,250 di dalam bilik itu.

Abdul Rahman dihukum di bawah Seksyen 6 Akta Dadah Berbahaya 1952 yang boleh dihukum di bawah Seksyen 39A(2) Akta sama.

Sinar Harian 13 Mac 2013

0 comments:

Post a Comment