May 27, 2016

‘Pernah kepala mak cik dihentak’

Salmah (dua, kanan) bersama cucu, cicit dan anak bongsunya, Siti Aminah (kiri) ketika ditemui di program ziarah Ambang Ramadan Retro Corner di Kampung Baru, Kuala Sungai Baru, semalam.

KUALA LINGGI - “Pernah kepala makcik dihentak dengan benda berat sehingga berdarah, namun makcik faham keadaan dirinya yang sakit,” kata seorang warga emas yang tabah menjaga cucu termasuk seorang yang mengalami gangguan mental di Kampung Baru, Kuala Sungai Baru.

Salmah Mohamad, 69 berkata, dugaan yang dihadapi itu tidak menghalangnya untuk menjaga cucu serta anak bongsunya, Siti Aminah Usop, 30 yang menghidap Sindrom Down sejak lahir.

Kehidupan ibu tunggal itu semakin terhimpit sejak kematian suaminya kira-kira empat tahun lalu akibat darah tinggi.

Kini dia bergantung hidup dengan wang perbelanjaan daripada bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sebanyak RM300 sebulan.

Menurutnya, walaupun sering dicederakan cucu, namun kasihnya terhadap mereka tidak pernah berkurangan.

“Tingkap rumah juga habis pecah dan dirosakkan, tapi makcik sabar sebab tahu dia sakit walaupun dilahirkan normal...lagi pun emaknya juga dah meninggal dunia.

“Kemungkinan dia mengidap tekanan perasaan sehinggakan adakalanya dia tak tahu menguruskan dirinya sendiri dan buang air besar bersepah-sepah di luar rumah. Makcik sentiasa berdoa dia pulih dari sakitnya.

“Disebabkan anak-anak bimbang dengan keadaan makcik, dua cucu lagi bersama seorang cicit tinggal sementara bersama makcik dalam rumah yang serba kekurangan. Makcik reda diuji sebegini,” katanya kepada pemberita ketika program ziarah Ambang Ramadan Retro Corner di sini, semalam.

Tambah Salmah, dia berharap bantuan makanan di bawah Majlis Agama Islam Melaka (Maim) yang sebelum ini telah diberhentikan dapat disambung semula bagi meringankan beban ditanggungnya, lebih-lebih lagi di saat umat Islam akan menyambut Ramadan tidak lama lagi.

Wartawan Sinar Harian
27 Mei 2016

0 comments:

Post a Comment