May 23, 2016

'Lepas ni giliran akulah' kata Allahyarham N A Rosli

KUALA LUMPUR- "Lepas ni giliran akulah," itulah kata-kata bekas pelumba basikal kebangsaan yang pernah mewakili Malaysia ke Sukan Olimpik 1964 Allahyarham N.A Rosli pada majlis tahlil saudaranya yang meninggal dunia Ahad lalu.

Sepupu rapatnya, Nik Sinluddin Nik Mustapha, 70, tidak menyangka kata-kata itu yang dianggap gurauan, menjadi kenyataan apabila Rosli meninggal dunia dalam kemalangan ketika menunggang motosikal, awal pagi tadi.

"Kali terakhir saya berjumpa arwah pada Selasa lalu dan kelakuan arwah nampak sedikit berubah dengan menjadi lebih pendiam, tidak seperti kebiasaannya yang peramah dan ringan mulut.

"Selalunya kalau dalam sesuatu majlis, dari jauh sudah boleh dengar suara arwah bergurau senda mengusik saudara-maranya," kata Sinluddin kepada Bernama di Masjid Al Ansar, tempat jenazah disembahyangkan, hari ini.

Ketika mengimbas kembali kenangannya bersama Arwah, Sinluddin berkata allahyarham memang seorang yang aktif bersukan sejak dari bangku sekolah.

"Semasa di Sekolah Menengah Islah, Kota Bharu, Kelantan, sekitar tahun 1950-an, arwah telah bergiat aktif dalam sukan merentas desa dan acara lari jarak jauh (marathon) sebelum berkecimpung dalam sukan berbasikal," katanya.

N A Rosli atau nama sebenarnya Rosli Abdul Kadir, 76, maut dalam kemalangan jalan raya di Kuchai Lama lebih kurang 7 pagi tadi.

Rosli merupakan seorang daripada sembilan atlet berbasikal yang membawa bendera Malaysia ke temasya Sukan Olimpik 1964 di Tokyo, bersama Andrew Michael, Choy Mow Thin, Supaat Hamid, Salam Kamsari, Ng Joo Pong, Zain Safaruddin, Stephen Lim Tian San dan Tuow Choon Boon.

Buat pertama kali, Malaysia menyertai Sukan Olimpik 1964 selepas pembentukan Malaysia yang melibatkan Tanah Melayu, Sabah, Sarawak dan juga Singapura, dengan seramai 66 atlet mewakili negara pada masa itu. – Bernama

Sinar Harian 22 Mei 2016


Bekas pelumba basikal kebangsaan, N.A. Rosli maut kemalangan

N.A ROSLI

KUALA LUMPUR – Bekas pelumba basikal kebangsaan, N.A. Rosli yang pernah mewakili Malaysia ke Sukan Olimpik 1964 di Tokyo, Jepun, maut dalam satu kemalangan jalan raya berhampiran Desa Park, Sungai Besi semalam.

Bekas pelumba berbasikal jalan raya itu ditemui mati dalam berlumuran darah pada pukul 6.30 pagi oleh orang awam yang melalui jalan itu.

Difahamkan, polis tidak menemui barang peribadi milik mangsa berusia 72 tahun itu di lokasi dan dipercayai telah dicuri.

Ketua Polis Trafik Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Nazri Hussain berkata, mangsa, Rosli Abdul Kader yang menunggang motosikal jenis Honda Ex-5 itu dipercayai dilanggar sebuah kenderaan yang tidak dikenal pasti dari arah belakang.

“Mangsa maut di lokasi akibat perlanggaran itu, malah motosikal yang ditunggang mangsa remuk teruk di bahagian belakang dipercayai akibat dilanggar dengan kuat dari belakang.

Kosmo 23 Mei 2016

0 comments:

Post a Comment