May 6, 2016

Gelang makan tuan

TIGA anggota bomba berusaha memecahkan gelang jed dipakai warga emas berkenaan.

Mohd Hasbi Sidek
mohd.hasbi@hmetro.com.my

Sungai Buloh: Seorang warga emas terpaksa menahan kesakitan apabila gelang batu jed dipakai di pergelangan tangan gagal dicabut.

Lebih malang apabila tangan kiri wanita berusia 82 tahun itu membengkak dan bertukar lebam.

Mangsa bergegas ke Hospital Sungai Buloh di sini, untuk meminta mencabut gelang batu jed itu sekitar jam 7 malam, semalam.

Bagaimanapun pihak hospital terpaksa meminta bantuan pihak Bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Sungai Buloh.

Penolong Pengarah Operasi Bomba Selangor Mohd Sani Harul berkata, ini kali pertama balai berkenaan menerima panggilan khidmat khas untuk membuka gelang tangan.

“Seramai lapan anggota dari BBP Sungai Buloh bergegas ke hospital berkenaan.

“Pihak kami mengambil masa kira-kira 30 minit untuk mencabut gelang batu jed itu menggunakan alat pemotong,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Beliau berkata, sebelum ini pihaknya kerap menerima panggilan membabitkan khidmat khas membuka cincin dan ini adalah kali pertama bomba menerima kes untuk membuka gelang.

Sementara itu, dalam kes berlainan, balai berkenaan turut menerima panggilan dari hospital sama untuk membuka cincin dari jari manis tangan kiri seorang lelaki berusia 29 tahun kira-kira jam 11 malam.

“Sepasukan anggota bomba sekali lagi dihantar ke hospital berkenaan. Difahamkan lelaki itu terbabit dalam kemalangan yang menyebabkan jarinya tercedera.

“Pasukan perubatan yang merawat mangsa terpaksa menghubungi pihak kami untuk mencabut cincin ituuntuk meneruskan rawatan. Kami menggunakan alat pemotong cincin khas.

“Kakitangan hospital turut membantu dalam operasi ini. Kira -kira 20 minit kemudian kami berjaya mencabut cincin itu,” katanya.

myMetro 4 Mei 2016



0 comments:

Post a Comment