March 11, 2016

Treler tersadai tengah landasan

KEADAAN treler bawa muatan siling lepa terbabas sebelum rempuh simen landasan Stesen KTM Komuter di Jalan Reko, Kajang.

Kajang: Sebuah treler membawa muatan siling lepa bergerak sendiri sejauh lebih 200 meter sebelum merempuh tembok dan tersadai di atas landasan komuter Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB).

Kejadian jam 9.50 pagi semalam bagaimanapun tidak mengundang kejadian lebih buruk berikutan pihak pengurusan KTMB sempat menutup laluan landasan itu daripada digunakan.

Kejadian berlaku di landasan Stesen KTM Komuter di Jalan Reko, di sini, menyebabkan jadual perjalanan komuter tergendala lebih 5 jam.

Ketua Polis Daerah Kajang Asisten Komisioner Willey Richard berkata, siasatan awal mendapati treler dari Perak itu tiba di Jalan Kajang Villa, di sini, untuk menghantar muatan siling lepa ke kilang berhampiran.

“Pemandu treler berusia 56 tahun itu bagaimanapun meninggalkan treler itu di bahu jalan dalam keadaan enjin dimatikan dan brek ditarik.

“Bagaimanapun 10 minit kemudian, treler itu bergerak secara mendadak sejauh 200 meter sebelum merempuh tembok simen dan jatuh di atas landasan KTMB,” katanya.

Beliau berkata, tiada kemalangan jiwa dilaporkan dalam kejadian itu dan kenderaan berat itu ditahan di Balai Trafik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kajang untuk siasatan lanjut.

Kejadian itu menyebabkan satu landasan ditutup bagi memberi laluan kepada kerja membawa naik treler berkenaan.

Difahamkan, penutupan sementara landasan itu memaksa jadual perjalanan komuter dari arah Kajang ke Bangi, Seremban dan Batu Caves ditangguhkan dan kembali beroperasi jam 3 petang.

myMetro 10 Mac 2016


Treler 'masuk' landasan komuter

Keadaan treler yang terjunam di landasan kereta api di Stesen KTM Komuter di Jalan Reko, Kajang, pagi tadi.

Kajang: Treler membawa muatan siling kapur merempuh tembok simen di Stesen KTM Komuter di Jalan Reko di sini dan terjunam ke landasan komuter 9.50 pagi tadi.

Kejadian itu menyebabkan satu landasan terpaksa ditutup bagi memberi laluan kepada kerja mengalihkan treler berkenaan.

Ketua Polis Daerah Kajang Asisten Komisioner Willey Richard berkata, treler dari Perak itu tiba di Jalan Kajang Villa untuk menghantar siling kapur di kilang berhampiran.

"Sebaik tiba, pemandu treler berusia 56 tahun meletakkan kenderaan di bahu jalan dalam keadaan enjin dimatikan untuk urusan dokumentasi dengan pihak kilang.

"Sepuluh minit kemudian, lori berkenaan bergerak tiba-tiba bergerak sejauh kira-kira 200 meter dan terus melanggar tembok simen sebelum terjunam di atas landasan," katanya.

Beliau berkata, tiada kemalangan jiwa dan treler itu ditahan di Balai Trafik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kajang untuk siasatan lanjut.

myMetro 9 Mac 2016



0 comments:

Post a Comment