March 18, 2016

IPU ILP Miri tidak sihat


Miri: Indeks pencemaran udara (IPU) di Institut Latihan Perindustrian (ILP) Miri mencatatkan bacaan tidak sihat manakala bandar raya Miri mencatatkan bacaan sederhana sehingga jam 10 pagi tadi.

Menurut portal Jabatan Alam Sekitar (JAS), ILP Miri mencatatkan bacaan 159 (tidak sihat) manakala bandar raya Miri 89 (sederhana).

Peningkatan IPU berikutan kebakaran hutan dan belukar di kawasam Kuala Baram dan berhampiran ILP Miri seluas 4 hektar mengakibatkan IPU di kawasan ini melonjak naik.

Ketua Jabatan Bomba dan Penyelamat Zon Miri, Law Poh Kiong berkata, pihaknya kini sedang bertungkus lumus memadamkan kebakaran itu.

Menurutnya, kebakaran berkenaan dipercayai akibat kebakaran terbuka mengakibatkan ia merebak dan mengkibatkan asap tebal.

Sebelum ini, kawasan Kuala Baram pernah terbakar membabitkan kawasan seluas 500 hektar dan mengambil masa lebih kurang dua minggu untuk dipadamkan.

myMetro 17 Mac 2016


Jerebu kebakaran hutan gambut, belukar 

Asap tebal akibat kebakaran hutan dan belukar di Taman Promin, Senadin, Miri. - Foto MOHD RIZAL ABDULLAH

Kawasan belukar yang masih terbakar dekat ILP Miri, Kuala Baram, malam ini. - Foto MOHD RIZAL ABDULLAH

Miri: Kebakaran hutan paya gambut dan belukar sejak jam 4 petang tadi menyebabkan sebahagian besar kawasan di Senadin, Miri, terutama di Taman Promin diselubungi jerebu teruk.

Ketua Jabatan Bomba dan Penyelamat Zon Miri Law Poh Kiong berkata, kebakaran itu dipercayai berlaku akibat pembakaran terbuka.

Menurutnya, anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Lopeng dikerah ke lokasi kejadian kira-kira jam 4.30 petang tadi.

"Kami dapat mengawal kebakaran kira-kira jam 6.30 petang, namun bomba masih memantau kawasan yang terjejas kerana bimbang api marak semula.

"Lokasi kebakaran berdekatan dengan kawasan perumahan penduduk, namun tiada kediaman penduduk yang terjejas. Luas kawasan hutan dan belukar yang terbakar masih belum dapat dipastikan," katanya.

Di Kuala Baram, pasukan bomba turut bertungkus lumus memadam kebakaran hutan paya gambut dan belukar berdekatan Institut Latihan Perindustrian (ILP), Miri.

Ia dipercayai berpunca daripada kebakaran berulang di lokasi sama yang terbakar sejak Sabtu lalu, dipercayai berpunca akibat perbuatan khianat dan pembakaran terbuka.

myMetro 16 Mac 2016



0 comments:

Post a Comment