March 20, 2016

'Damailah Abang Dee'

INSTA Siti .

Industri seni tanah air dikejutkan dengan berita pemergian komposer terkenal, Datuk Adnan Abu Hassan, 57, yang menghembuskan nafas terakhir pada jam 2.17 pagi semalam di Hospital Selayang akibat komplikasi angin ahmar, kencing manis dan kegagalan buah pinggang.

Mengimbas latarnya, Adnan yang dilahirkan pada 6 Januari 1959 di Alor Setar, Kedah adalah antara penerbit album dan komposer unggul serta berpengaruh pada era 1980-an hingga sekarang.

Ketika hayatnya, Allahyarham yang mesra dengan panggilan Abang Dee dalam kalangan anak didiknya bertanggungjawab menaikkan nama besar penyanyi tanah air seperti Datuk Siti Nurhaliza dengan lagu ciptaannya, Jerat Percintaan, Nora (Di Persimpangan Dilema) dan Misha Omar (Bunga-Bunga Cinta).

Selain itu, Allahyarham turut dikenali dengan lagu ciptaannya yang lain seperti Puncak Kasih nyanyian Ziana Zain, Teratai Layu Di Tasik Madu (Fauziah Latiff), Perjalananku (Datuk Jamal Abdillah), Laguku Untukmu (Hasnol), Hitam Putih Kehidupan (Datuk Sheila Majid), Camar Yang Pulang (Aishah), Kasihku (Rahim Maarof), Dalam Gerimis (Visa), Gubahan Rindu Puisi Syahdu (Fauziah Latiff), Cintamu Muzik Di Hatiku (Anita Sarawak) dan banyak lagi.

Sumbangannya dalam arena muzik tempatan juga dihargai menerusi Anugerah Wirama yang diterimanya sempena Anugerah Industri Muzik (AIM) ke-17 pada 2010.

Selain itu, Allahyarham turut mencatat nama dua kali sebagai pemenang dalam Anugerah Juara Lagu (AJL) apabila lagu Jerat Percintaan dinobatkan sebagai pemenang AJL ke-11 pada 1996 dan Bunga-Bunga Cinta di AJL ke-18 pada 2003.

Lagu ciptaannya yang lain seperti Puncak Kasih nyanyian Ziana Zain dan Sudi Katakan Sudi (Hasnol) turut mencipta nama di AJL apabila masing-masing memenangi kategori Balada dan Pop Rock pada AJL ke-13 dan 8.

Pada 2014, Adnan dianugerahkan Darjah Setia Diraja Kedah (DSDK) dan membawa gelaran Datuk sempena Hari Keputeraan Sultan Kedah, Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah sekali gus mengiktiraf sumbangannya dalam industri muzik tanah air.

Sepanjang pembabitannya dalam bidang muzik sejak 35 tahun lalu, Allahyarham juga berkongsi ilmu dalam bidang muzik dengan menjadi tenaga pengajar bagi program realiti TV popular, Akademi Fantasia dan Kilauan Emas.

Bagaimanapun, keadaan kesihatannya semakin merosot sejak beberapa tahun kebelakangan ini menyebabkan beliau jarang muncul dalam mana-mana acara hiburan.

Jenazah Allahyarham selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Sungai Ramal Dalam pada jam 9.50 pagi semalam selepas disembahyangkan di Masjid Al-Falah, Sungai Ramal, Kajang.

Allahyarham meninggalkan tiga anak hasil perkahwinan pertamanya dengan Siti Aminah Datu Bachtiyal, 45, iaitu Aiman Zamir, 20; Aina Zamira, 17 dan Adrian Zahir, 15.

Menerusi perkahwinan keduanya dengan Datin Rozinorhafiza Mohd Fauzi, 38, mereka tidak dikurniakan cahaya mata.

Menurut Rozinorhafiza, arwah suaminya mula diserang angin ahmar sejak September tahun lalu tetapi keadaannya tidak serius. Namun, dua minggu lalu, arwah diserang angin ahmar dan selepas dibenarkan pulang ke rumah, arwah sudah tidak boleh berjalan dan hanya terlantar di atas katil.

Selain anggota keluarga terdekat, majlis pengebumian Allahyarham turut dihadiri ramai artis terkenal tanah air terutama yang mencipta populariti menerusi lagu ciptaannya seperti Datuk Siti Nurhaliza, Misha Omar, Liza Hanim, Nora dan ramai lagi.

Sementara itu, ramai artis popular tanah air terutama anak didiknya turut berkongsi pemergian Allahyarham di Instagram masing-masing antaranya Siti Nurhaliza, Misha Omar, Nora dan Aishah.

Bagi Siti yang mula dikenali menerusi lagu Jerat Percintaan ciptaan Adnan pada 1996, Allahyarham bagaikan seorang bapa dan abang sepanjang perjalanan karier seninya.

“Antara kenangan bersama Allahyarham yang sukar dilupakan ialah beliau mengajar saya teknik menyanyi dan menghayati lagu dengan baik. Beliau juga menjaga saya seperti abang sendiri dan pernah membawa saya dengan motosikalnya ke tempat persembahan,” kata Siti menerusi Instagramnya.

Misha turut menganggap Allahyarham seperti abangnya sendiri dan juga bapa yang melahirkan ramai anak seni yang berbakat dan terus bertahan dalam industri hiburan hinggalah hari ini.

Dalam pada itu, Nora yang menempa nama menerusi lagu Di Persimpangan Dilema ciptaan Adnan juga mengakui Allahyarham adalah komposer lagu yang terbaik di negara ini.

“Beliau adalah wirama negara, insan seni, abang, pembimbing kepada ramai artis tempatan. Abang Dee yang amat disayangi, semoga bersemadi dengan aman dan ditempatkan bersama orang-orang yang beriman,” katanya.

Tidak ketinggalan penyanyi yang menempa nama menerusi lagu Camar Yang Pulang dan Kasih Kita iaitu Aishah pula mengakui cukup terasa dengan pemergian Adnan.

“Kami menempuh era kegemilangan yang sama dan arwah seperti seorang abang. Memang dari mula pertemuan kami di Sony Music, kami sudah serasi bekerjasama. Dari segi kerja, kami memang selalunya cepat untuk menghabiskan sesi rakaman. Paling lama sejam kami buat rakaman dan selebihnya kami duduk berbual. Itulah rutin kami di studio dulu,” katanya.

myMetro 19 Mac 2016



0 comments:

Post a Comment