March 19, 2016

“Arwah pakar membuat video”

KUALA TERENGGANU - Pemergian jurukamera Radio Televisyen Malaysia (RTM) Terengganu, Hashim Abdullah, 71, petang kelmarin, turut mengundang rasa simpati Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Razif Abd Rahman yang juga kenalan rapat kepada arwah.

Menurut Ahmad Razif, dia dan arwah sudah lama berkawan malah masih bersahabat baik sehingga sekarang walaupun kini bergelar menteri besar.

Malah katanya, arwah juga amat rapat dengan ahli keluarganya yang lain membuatkan dia terkejut dengan berita kematian itu.

“Saya rapat dan dah lama kenal dia termasuk keluarga saya sendiri. Hubungan kami berterusan sampai sekarang dan terkejut serta sedih menerima berita kematiannya.

“Dia merupakan orang yang sangat pakar dalam bidang penggambaran video malah kerajaan negeri juga selalu meminta tolong daripadanya dalam membuat beberapa siri rakaman dan sebagainya sebelum ini,” katanya yang turut hadir ketika pengebumian yang dijalankan di Tanah Perkuburan Islam Lorong Kemunting, Pasir Panjang, di sini, kira-kira jam tujuh petang kelmarin.

Sementara itu, isteri Hashim, Norlina Muda, 53, ketika ditemui berkata, arwah suaminya mengadu sesak nafas pada pagi kelmarin dan memintanya menghubungi ambulans untuk dibawa ke hospital.

“Dia demam sejak hari Rabu lagi sebab kaki membengkak akibat gout, tetapi pagi tadi (kelmarin) lebih kurang pukul 10 pagi, dia mengadu sakit dada dan sukar bernafas dan meminta saya menghantarnya ke hospital.

“Setibanya di hospital, doktor memaklumkan jantungnya berhenti dan melakukan Rawatan Awal Pemulihan Kardio-Pulmonari (CPR) yang mengambil masa kira-kira 25 minit, sebelum jantungnya kembali stabil.

“Bagaimanapun arwah terpaksa menggunakan mesin bantuan alat pernafasan sepanjang berada di Unit Rawatan Rapi di Hospital Sultanah Nur Zahirah,” katanya.

Namun lebih kurang enam jam kemudian, arwah disahkan meninggal dunia sekitar jam 4.25 petang pada hari yang sama.

Sinar Harian 18 Mac 2016

0 comments:

Post a Comment