February 8, 2016

Banjir Melaka makin buruk, 4,382 dipindah

Seorang penduduk menunggang motosikal mengharungi banjir di Taman Merdeka Jaya, Batu Berendam, hari ini. - Foto Bernama

Melaka: Mangsa banjir yang dipindahkan ke pusat pemindahan di seluruh negeri ini meningkat kepada 4,382 orang setakat jam 4 petang tadi, berbanding 3,092 tengah hari tadi.

Daerah Melaka Tengah mencatat jumlah mangsa paling ramai iaitu 2,720 orang membabitkan 616 keluarga.

Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Banjir Negeri (JPBN) Leftenan Kolonel (PA) Effendy Ali berkata, sehingga jam 4 petang, enam pusat pemindahan beroperasi di daerah Melaka Tengah berbanding tiga pada jam 12 tengah hari tadi.

"Selain Masjidul Rahman di Krubong, Sekolah Kebangsaan Krubong dan Sekolah Menengah Kebangsaan Krubong, tiga pusat baru dibuka iaitu Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (C) Malim, Sekolah Rendah Agama Bertam Malim dan Kompleks Bertam Malim," katanya.

Sementara itu, 341 keluarga membabitkan 1,615 mangsa di daerah Alor Gajah masih berada di lapan pusat pemindahan banjir dengan Sekolah Menengah Kebangsaan Belimbing Dalam menempatkan mangsa paling ramai iaitu 561 mangsa.

Di Jasin, satu pusat pemindahan ditutup iaitu Balai Raya Asahan menjadikan hanya Sekolah Menengah Kebangsaan Simpang Bekoh dan Sekolah Kebangsaan Chohong beroperasi membabitkan 47 mangsa daripada 11 keluarga.

myMetro 7 Februari 2016


Air sungai melimpah


Anggota pasukan penyelamat dan penduduk kampung membantu Alias Wahab, 77, yang menghidap angin ahmar untuk dipindahkan ke pusat pemindahan mangsa banjir di Balai Raya Kampung Gadek Dalam.

Kairul Izran, 23, memindahkan kucingnya ke tempat yang lebih selamat.

Alor Gajah: Hampir 400 penduduk di sekitar Alor Gajah dan Jasin ditempatkan di 11 pusat pemindahan banjir setakat jam 4 petang semalam, selepas kediaman mereka ditenggelami air akibat banjir, awal pagi berkenaan.

Berdasarkan maklumat daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Alor Gajah, lapan pusat pemindahan banjir dibuka di daerah berkenaan bagi menempatkan 99 keluarga yang terjejas.

Jurucakap JKM berkata, setakat jam 4 petang semalam, penduduk di Seri Pengkalan paling teruk terjejas membabitkan 69 keluarga.

“Kami membuka lapan pusat pemindahan banjir di daerah Alor Gajah iaitu di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Seri Pengkalan yang menempatkan 285 mangsa.

“Kami juga membuka pusat pemindahan banjir di Surau Bukit Tambun, Balai Raya Bukit Balai, Sekolah Kebangsaan (SK) Belimbing Dalam, Balai Raya Gadek, Surau Sri Cahaya di Tebong dan bilik bacaan di Taman Seri Bayu. Kami menempatkan 385 mangsa banjir di semua pusat pemindahan berkenaan,” katanya.

Manakala di Jasin, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) melaporkan dua kawasan terjejas akibat bencana itu iaitu Simpang Bekoh dan Sungai Dua di Asahan.

Tiga pusat pemindahan banjir di buka masing-masing sebuah di Balai Raya Asahan, Balai Raya Pekan dan Balai Raya Taman Kasturi, Simpang Bekoh. Seramai 29 mangsa terjejas akibat banjir di lokasi berkenaan.

Penduduk Sungai Dua, Azliza Anuar, 44, berkata, sepanjang dua bulan pertama tahun ini, sudah dua kali keluarganya terjejas akibat banjir.

Katanya, setiap kali hujan lebat, mereka sekeluarga akan berjaga-jaga.

“Saya dan suami tidak tidur sejak semalam (kelmarin) kerana mengemas perkakas rumah dan seperti yang dijangka, air naik mendadak jam 3 pagi.

“Bagi mengelakkan perkara buruk berlaku jika terus berada di rumah, kami sekeluarga ke Balai Polis Asahan untuk menumpang tidur sebelum ke balai raya berhampiran, jam 8.30 pagi tadi (semalam),” katanya.

Bagi penduduk Kampung Dalong, Alor Gajah, Norhayati Md Isa, 50, berkata, dia bersama lapan ahli keluarga cemas apabila menyedari rumah dimasuki air, jam 6 pagi semalam.

“Kami sedang tidur sebelum dikejutkan dengan jeritan jiran yang memaklumkan air sungai di belakang rumah melimpah.

“Kami hanya sempat menyelamatkan barangan penting. Perkakas rumah seperti sofa bagaimanapun gagal diselamatkan,” katanya.

Sementara itu, penduduk Kampung Gadek Dalam, Muhammad Hafeez Maarif, 26, berkata, dia bersama isteri serta anak lelaki berusia setahun terperangkap di dalam rumah selama kira-kira enam jam sebelum diselamatkan.

“Banjir melanda jam 6.30 pagi dan kami gagal meninggalkan rumah kerana paras air tinggi. Kami hanya berlindung di dalam kediaman sebelum diselamatkan anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) menggunakan bot penyelamat,” katanya.

myMetro 7 Februari 2016



0 comments:

Post a Comment