November 18, 2015

Ajal datang lebih dulu

ANGGOTA bomba mengangkat mayat mangsa , Mohamad Nazmi Asyraf.

Jertih: Hasrat sepasang suami isteri untuk melihatnya anak mereka menjadi seorang anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) tidak kesampaian apabila remaja berkenaan mati lemas ketika mandi di Sungai Pelajat, di sini, petang kelmarin.

Mohamad Nazmi Asyraf Mohd Nawi, 18, dari Kampung Raja, di sini, dikatakan lemas kira-kira jam 5 petang ketika mangsa bersama adik dan dua rakan karibnya di sungai berkenaan.

Bapa mangsa, Mohd Nawi A Bakar, 47, berkata, anaknya itu baru terima surat tawaran untuk menjalani latihan di menyertai TLDM di Pangkalan TLDM Lumut, Perak.

Menurutnya, anak sulung daripada tujuh beradik itu sepatutnya melaporkan diri sebagai anggota rekrut TLDM awal bulan depan, tetapi Mohamad Nazmi terlebih dahulu menemui ajal.

Katanya, mangsa memang berminat untuk menjadi tentera laut dan gembira selepas permohonannya diterima dan ditawarkan untuk menjalani latihan terbabit.

“Arwah memang tidak pandai berenang, tetapi memilih TLDM sebagai kerjayanya, namun cita-citanya itu tidak sempat direalisasikan,” katanya ketika ditemui di Bilik Mayat Hospital Besut, di sini, semalam.

Menurutnya, Allahyarham pernah menjalani latihan berenang dan menyelam dengan bapa saudaranya yang juga seorang anggota tentera sebagai persediaan menjadi anggota rekrut TLDM sebelum ini.

Katanya, ahli keluarga tidak sangka Allahyarham yang menanam impian untuk bekerja di laut menjadi korban di air.

Operasi mencari dan menyelamat mangsa dijalankan pegawai dan anggota Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Jertih diketuai Pegawai Bomba Kanan II Mohd Saiful Fitri Ali bersama lima orang anggota.

Selain itu, operasi turut dibantu anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), polis dan orang awam sebaik menerima maklumat mengenai kejadian terbabit.

Mayat mangsa kemudian ditemui jam 6.15 petang di dasar sungai sedalam dua meter tidak jauh dari lokasi Mohamad Nazmi dilaporkan hilang.

Ketua Polis Daerah Besut Superintendan Khaled Che Lah ketika dihubungi mengesahkan mengenai kejadian itu dan mangsa dibawa Hospital Besut untuk proses bedah siasat.

Pihaknya menasihati ibu bapa supaya sentiasa mengawasi anak kerana musim hujan sudah melanda ketika ini dan berisiko tinggi jika mandi terutamanya di sungai ketika ini.

myMetro18 November 2015


Lemas selepas mandi bersama rakan

Anggota bomba mengangkat mayat Mohd Nazmin, semalam. FOTO ihsan bomba

Besut: Remaja lelaki berusia 18 tahun ditemui lemas selepas mandi bersama tiga rakannya di Sungai Pelagat, Jertih, di sini, 6.15 petang semalam.

Mohd Nazmin Mohd Nawi dari Kampung Raja, di sini, ditemui anggota Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Jertih di dasar sungai berhampiran rumah pam.

Pegawai Kanan Penguasa Bomba Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri Abdullah Zawawi Mohamed berkata, operasi mencari dan menyelamat dilakukan anggota BBP Jerteh diketuai Pegawai Bomba Kanan II Mohd Saiful Fitri Ali bersama lima anggota.

Menurutnya, operasi mencari dan menyelamat juga dilakukan dengan bantuan penduduk setempat sebelum mangsa ditemui di dasar sungai sedalam lebih dua meter.

"Mayat mangsa kemudiannya diserahkan kepada ppolis sebelum dibawa ke Hospital Besut untuk proses bedah siasat dan tindakan selanjutnya, " katanya.

myMetro 17 November 2015


0 comments:

Post a Comment