April 19, 2015

‘Ngap’ pemancing basuh muka

Kinabatangan: “Saya terdengar bunyi kocakan air kuat sebelum sempat melihat ekor buaya lebih satu meter tenggelam ke dasar sungai,” kata pekerja ladang sawit, Yoktan Ding, 37, sebaik menyedari seorang rakannya hilang dipercayai dibaham reptilia itu dalam kejadian di Sungai Kinabatangan berhampiran Ladang Syarimo di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 2 petang itu, Husin Haris, 40, hilang dipercayai disambar buaya ketika berada di tebing sungai berkenaan untuk membasuh muka.

Menurut Yoktan, dia bersama Husin dan dua lagi rakan berada di tebing sungai itu untuk memancing dan tidak menyedari kehadiran reptilia berkenaan.

“Kejadian berlaku begitu pantas dan mulanya langsung tidak menyedari Husin disambar buaya.

“Pada masa itu, kami memancing di tepi sungai dan berada hampir dengannya,” katanya ketika dihubungi, semalam.

myMetro 31 Mac 2015


Mayat mangsa baham buaya ditemui

MANGSA yang ditemui anggota bomba. (Dalam bulatan) Kesan gigitan buaya di bahu kanan mangsa. FOTO ihsan bomba

‎Kinabatangan: Mayat seorang lelaki yang hilang disyaki dibaham buaya ketika memancing bersama tiga rakan yang lain akhirnya ditemui terapung di Sungai Kinabatangan petang tadi.

Mangsa, Husin Arid, 40, ditemui kira-kira 3.30 petang tadi selepas hilang sejak semalam di sungai terbabit.

Ketua Polis Daerah Kinabatangan, Superintendan A‎ Sahak Rahmat berkata, mayat mangsa tiba-tiba timbul dipermukaan sungai kira-kira 24 meter dari tempat mangsa diserang.

"Operasi mencari mangsa dimulakan pada 9 pagi namun dihentikan pada tengah hari disebabkan hujan lebat di kawasan pencarian.

"‎Kira-kira jam 3.30 petang, tiba-tiba mayat timbul dan mangsa segera dibawa naik ke perahu," katanya ketika dihubungi sebentar tadi.

Menurutnya lagi, hasil pemeriksaan luaran didapati mangsa mengalami kecederaan luka di bahagian bahu hingga lengan.

"Te‎rdapat sedikit luka di bahagian dada kanan mangsa yang disyaki akibat gigitan buaya. Bagaimanapun, mangsa masih dalam keadaan sempurna‎.

"Mayat mangsa dihantar ke Hospital Kinabatangan untuk dibedah siasat‎," katanya.

myMetro 30 Mac 2015

0 comments:

Post a Comment