April 19, 2015

Ayah maut digilis, anak sempat diselamatkan

Kemalangan membabitkan penunggang motosikal berkuasa tinggi (gambar kecil) di Kilometer 303 Leburaya PLUS arah Utara berhampiran Gua Tempurung, pagi tadi. FOTO ihsan pembaca

Gopeng : Seorang lelaki maut selepas motosikal berkuasa tinggi ditunggang merempuh belakang kereta Nissan Sentra menyebabkannya tercampak di tengah jalan lalu digilis beberapa kenderaan di Kilometer 303 Leburaya PLUS arah Utara berhampiran Gua Tempurung, di sini, pagi tadi.

Dalam kejadian 3.15 pagi itu, mangsa, Zainal Abidin Omar, 43, bersama anak lelakinya, 16, menunggang motosikal Benelli TnT 600 dalam perjalanan ke Kamunting, Taiping untuk menziarahi bapanya yang sakit.

Saksi kejadian yang mahu dikenali sebagai Jasni, 43, berkata, dia memandu lori berada di belakang mangsa melihat sendiri mangsa melanggar belakang kereta lalu tercampak di atas jalan.

"Saya sempat mengelak, lalu berhenti di tepi jalan. Kemudian saya menarik anak mangsa ke tepi jalan tetapi tidak sempat menyelamatkan bapanya yang digilis berkali-kali di depan mata kami.

"Saya cuba menahan kenderaan yang lalu di situ tetapi keadaan jalan yang turun bukit membuatkan semua kenderaan terus menggilis mangsa," katanya.

Menurutnya, keadaan menjadi kelam kabut sehingga membabitkan beberapa kenderaan lain terbabit dalam kemalangan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kampar Superintendan Ng Kong Soon berkata, siasatan awal mendapati motosikal mangsa yang datang dari Kuala Lumpur menghala ke Ipoh merempuh belakang sebelah kiri kereta di lorong kiri jalan.

myMetro 28 Mac 2015


Kutip cebisan mayat ayah

Gopeng : “Saya lihat di hadapan mata penunggang motosikal itu digilis beberapa kenderaan menyebabkan bahagian badannya bertaburan dan serpihannya turut diseret sehingga 10 meter di atas jalan raya,” kata seorang pemandu lori, Jasni Haris, 43.

Jasni antara saksi terawal yang menyaksikan kemalangan ngeri membabitkan seorang penunggang motosikal berkuasa tinggi jenis Benelli TnT 600, Zainal Abidin Omar, 43, yang maut selepas digilis beberapa kenderaan dalam kejadian di Kilometer 300.1, Lebuhraya Utara-Selatan arah utara berdekatan Gua Tempurung, di sini, kira-kira jam 3.25 pagi semalam.

Mangsa yang menunggang motosikal bersama anak lelakinya Zikri Haziq Daniel Zainal Abidin, 16, dalam perjalanan ke Taiping untuk menziarah bapanya yang sakit.

Setiba di tempat kejadian mangsa dikatakan merempuh bahagian belakang sebelah kiri sebuah kereta jenis Nissan Sentra yang memperlahankan kelajuan secara tiba-tiba ketika menuruni bukit di lorong kiri jalan menyebabkan mangsa hilang kawalan dan terjatuh di tengah jalan sebelum digilis beberapa kenderaan.

Menurut Jasni, sebaik kedua-dua mangsa terjatuh dari motosikal, dia sempat mengelak daripada melanggar mangsa dan berhenti di tepi jalan untuk melihat kejadian.

“Mangsa yang tidak sempat bangun, dirempuh oleh lori tangki sebelum sebuah bas ekspres dan lori simen menggilis badan mangsa.

myMetro 29 Mac 2015


0 comments:

Post a Comment