December 20, 2014

Terkejut ‘disapa’ ular sawa

ANGGOTA JPAM menunjukkan ular sawa yang ditemui.

Kuala Lumpur: Sekumpulan 15 pelancong warga asing yang sedang bermain golf di sebuah kelab golf di Jalan Tun Razak di sini, gempar sejurus ‘disapa’ seekor ular sawa sepanjang lebih empat meter.

Dalam kejadian jam 7.45 pagi itu, semua pelancong itu bergegas melarikan diri sebelum memaklumkan kejadian itu kepada pihak pengurusan kelab golf itu.

Susulan itu pihak keselamatan kelab golf berkenaan bertindak menghubungi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Kuala Lumpur bagi menangkap reptilia itu.

Sumber berkata, ular sawa bersaiz sebesar peha lelaki dewasa itu dipercayai tersesat sebelum memasuki padang golf berkenaan.

“Sebaik anggota JPAM tiba, ular sawa itu didapati sudah berada di atas pokok di padang golf itu.

“Anggota JPAM mengambil masa kira-kira 15 minit untuk menangkap ular sawa itu. Kemunculan ular itu dianggap memeranjatkan berikutan ia muncul di tengah ibu kota,” katanya.

Menurutnya, ular sawa itu mampu membunuh seorang lelaki dewasa berikutan saiznya yang besar dan dianggarkan seberat lebih 100 kilogram.

Sementara itu jurucakap JPAM Kuala Lumpur ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan berkata ular itu akan dilepaskan ke kawasan habitat asalnya.

myMetro 20 Dis 2014

0 comments:

Post a Comment