December 20, 2014

Remaja maut tertimbus di lombong emas

LOKASI lombong haram tempat mangsa tertimbus.

Maran: Tindakan seorang remaja berusia 17 tahun yang juga lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) melombong emas secara haram bersama penduduk berakhir dengan tragedi apabila dia maut akibat ditimbus tanah runtuh dalam kejadian di Ulu Luit, Sri Jaya, dekat sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 3.30 petang itu, mangsa, Mohd Shahril A Wahab@Amin, 17, dari Taman Sri Desa, FELDA Kampung New Zealand, dekat sini, disahkan meninggal dunia di tempat kejadian dipercayai akibat sesak nafas.

Sumber berkata, sebelum kejadian, mangsa bersama beberapa pelombong lain yang membawa dulang masuk ke kawasan lombong secara haram sebelum masing-masing ghairah mendulang emas tanpa menghiraukan keadaan hujan.

“Mangsa dipercayai tertimbus tanah runtuh akibat hakisan dan terperangkap sebelum dibantu dikeluarkan oleh pelombong lain yang mengambil masa satu jam untuk mengorek tanah sedalam 10 meter,” katanya.

Menurutnya, penduduk yang bertungkus-lumus mengorek tanah berjaya menemui mangsa dalam keadaan lembik dan tidak bermaya sebelum mengangkat dan menghantarnya ke Klinik Kesihatan Maran, di sini, untuk mendapatkan rawatan.

myMetro 20 Dis 2014




0 comments:

Post a Comment