November 21, 2014

Padah dera kucing

Kuala Lumpur: Seorang pemilik pusat penjagaan kucing dan pekerjanya dikenakan hukuman denda masing-masing RM800 dan RM300 oleh Mahkamah Majistret di sini hari ini kerana menyebabkan kesakitan dan kesengsaraan terhadap 17 ekor kucing termasuk empat yang sudah mati.

Majistret Zura Syazween Hamizan menjatuhkan hukuman itu terhadap Helmy Jasman Sulaiman, 27, dan Norhazlin Ibrahim, 39, selepas kedua-dua mereka mengaku bersalah atas pertuduhan itu.

Helmy Jasman dan Norhazlin didakwa bersama-sama melakukan atau menyebabkan kesakitan dan kesengsaraan yang tidak munasabah terhadap 17 ekor kucing itu.

Mereka didakwa melakukan perbuatan itu di Pusat Jagaan Kucing Omiey Home, Kampung Melayu Kepong pada jam lebih kurang 11.30 pagi, 3 April lalu.

Bagi perbuatan itu mereka didakwa mengikut Seksyen 44(1)(d) Akta Binatang 1953 yang membawa hukuman denda maksimum RM50,000 atau penjara maksimum setahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Helmy Jasman dalam rayuannya mendakwa kucing yang dihantar ke pusat jagaannya berada dalam keadaan sakit dan ada juga yang kudung.

Kedua-dua mereka membayar denda itu.

myMetro 19 Nov 2014

0 comments:

Post a Comment