November 24, 2014

Menumpang kasih

SHIRA menumpang kasih dengan sukarelawan RACTAR sejak menjadi penghuni seawal usia lima tahun.

Kuala Lumpur: Ketika anak kecil lain pada usia lima tahun masih bermanja dan dibelai kedua-dua ibu bapa, namun keadaan itu tidak sama bagi insan kecil ini yang mula berdikari hidup sendiri seawal usia berkenaan.

Nasib kanak-kanak ini mungkin tidak sama dengan rakan lain, bapanya pergi menghadap Ilahi ketika dia berusia lima tahun, manakala ibunya tidak mampu menyara mereka sekeluarga berikutan kekangan kewangan dihadapi.

Berikutan itu, dia dihantar ke rumah kebajikan RACTAR, namun di ‘kediaman baru’ kanak-kanak berkenaan menumpang kasih sayang dicurahkan penjaga serta sukarelawan rumah terbabit.

Kanak-kanak yang dikenali sebagai Shira, 11, berkata, dia tidak pernah merasa kasih sayang seorang bapa, belaian manja ibu bapa, namun semua itu terubat hasil tumpuan sepenuhnya di samping kasih sayang disemai petugas rumah kebajikan berkenaan.

Dia antara 45 penghuni RACTAR yang menumpang kasih dengan sukarelawan di rumah berkenaan yang rata-rata anak yatim serta terdiri daripada keluarga kurang berkemampuan.

myMetro 24 Nov 2014


0 comments:

Post a Comment