August 1, 2014

Keprihatinan rakan muslim buka hati peluk Islam

Mazlan Aliman (tengah) mewakili Pas Kawasan Kulai menyampaikan sumbangan kepada Osman dan keluarga.

KULAIJAYA – Berbeza dengan saudara baru lain, Osman Abdullah, 47, mengenali Islam ketika dia ditimpa musibah dan terlantar sakit di hospital selama lebih tiga bulan akibat kencing manis, tahun lalu.

Katanya, dia terbuka hati memeluk Islam selepas melihat kesungguhan rakan beragama Islam yang prihatin terhadapnya dan tidak teragak-agak menghulurkan bantuan.

Menurutnya, sejak terlantar di hospital, pendapatannya sebagai tukang cuci mula terjejas dan tidak mampu menampung tiga anak kecil berusia setahun hingga 11 tahun.

“Ketika itu, keadaan saya susah, namun saya bernasib baik kerana rakan tidak jemu menjenguk dan menghulurkan bantuan walaupun berlainan agama.

“Selepas dibenarkan keluar dari hospital, saya mula tergerak hati mengenali Islam dengan lebih mendalam,” katanya.

Osman berkata, dia membuat keputusan memeluk Islam bersama isteri, Siti Mariam Abdullah, 43, serta tiga anaknya pada Januari lalu dan berpeluang merasai pengalaman pertama berpuasa di bulan Ramadan.

“Ini merupakan pengalaman pertama saya berpuasa, walaupun agak sukar kerana saya perlu mengambil ubat untuk penyakit kencing manis, namun saya berusaha memenuhi kewajipan ini.

“Saya bersyukur kerana isteri juga sama-sama berusaha mematuhi syariat Islam dan kami akan mengajar anak-anak secara berperingkat mengenai kepentingan berpuasa. Kami juga ada mengikuti kelas agama setiap minggu,” katanya.

Keluarga ini diuji apabila rumah sewanya di Kulai Besar terbakar pada 13 Julai lalu.

“Kami tinggal sehelai sepinggang, mujur majikan tempat saya bekerja menyediakan kediaman sementara secara percuma untuk kami.

“Kami ada terima bantuan kewangan dari beberapa pihak, cuma belum cukupi,” katanya.

Sinar Harian 31 Jul 2014

0 comments:

Post a Comment