January 30, 2013

Dera kanak-kanak: Pasangan suami isteri dipenjara 5 tahun


NASIR dan Zarinah dibawa ke Mahkamah Majistret Petaling Jaya semalam atas tuduhan mendera anak saudaranya.


PETALING JAYA - Mahkamah Majistret di sini, hari ini, menjatuhkan hukuman penjara lima tahun ke atas sepasang suami isteri kerana mendera anak saudara mereka yang berusia dua tahun, tiga bulan lalu.

Majistret K B Elena Hong Tze Lan menjatuhkan hukuman tersebut terhadap Mohd Nasir Abd Majid, 37, dan Zarinah Ab Hadhy, 31, setelah mengaku bersalah melakukan kesalahan itu hingga menyebabkan kecederaan, di sebuah apartment di Damansara Damai, antara 14 Oktober 2012 hingga 27 Oktober tahun lalu.

K B Elena memerintahkan hukuman penjara dijalankan bermula dari tarikh tangkapan iaitu pada 18 Disember tahun lalu.

Mohd Nasir yang bekerja sebagai pemandu lori dan isterinya, suri rumah didakwa mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang membawa hukuman maksimum penjara 10 tahun atau denda RM20,000 atau kedua-duanya sekali.

Terdahulu, pihak pendakwaan yang dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Saphirra Selamat memohon mahkamah menjatuhkan hukuman berat terhadap kedua-dua tertuduh kerana kesalahan yang dilakukan serius dan faktor mitigasi mereka yang tidak menunjukkan keinsafan.

Ibu kanak-kanak tersebut, yang dipanggil memberi keterangan berhubung keadaan mangsa memberitahu mahkamah bahawa anaknya masih trauma dan tidak normal seperti dulu.

"Penglihatan anak saya masih tidak jelas. Benda jauh dia nampak dekat dan apabila berjalan pun nampak senget.

"Apabila ditanya pada kakak (anak pertama) yang juga dihantar pada penjaga sama (kedua-dua tertuduh), dia memberitahu bahawa adiknya dipukul 'Pak Teh' (tertuduh pertama) dengan kayu penggaru kerana kencing malam," katanya.

Kedua-dua tertuduh yang tidak diwakili peguam, merayu supaya mahkamah menjatuhkan hukuman ringan kerana mempunyai tiga anak yang memerlukan jagaan.

Mengikut fakta kes, mangsa dibawa ke Hospital Sg Buloh kerana disyaki terkena penyakit sawan tetapi apabila diperiksa, doktor mendapati mangsa mengalami pendarahan dalam otak dan di bahagian tengkorak sebelah kanan kanak-kanak itu retak.

Selain itu terdapat kesan lebam dan luka di punggung serta garisan melecur seperti terkena benda panas. - Bernama

30 Jan 2013

0 comments:

Post a Comment