July 30, 2012

Dugaan Ramadan jaga anak sakit saraf



Norliza bersama anaknya, Mohamad Hairuddin.

JOHOR BAHRU – Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Begitulah diibaratkan kehidupan surirumah, Nor Darimah Othman, 37, yang mempunyai dua anak disahkan mengalami penyakit saraf sejak lahir dan hanya mampu berbaring sepanjang masa.

Namun, Nor Darimah dan suami sabar melayan kerenah anak kedua mereka, Azree Masree, 17, dan anak kelimanya, Putri Shakeela, 9, selain terpaksa menanggung belanja rawatan hampir RM500 sebulan.

“Suami saya hanya bekerja kontrak dengan pendapatan kira-kira RM1,000 sebulan. Syukur anak sulung sudah bekerja dan membantu serba sedikit. Saya juga turut mengambil tempahan kuih popia simpul sempena Aidilfitri ini, maka bolehlah buat tambah belanja.

“Mereka umpama bayi dan hanya mampu menangis jika lapar atau mahukan sesuatu. Bercakap pun tidak boleh. Ini mungkin ujian kepada saya,” katanya kepada Sinar Harian pada Program Ziarah dan Sumbangan Ramadan anjuran Majlis Perbandaran Pasir Gudang (MPPG) bersama Ahli

Majlis Zon Tanjung Puteri Resort, Datuk Abu Bakar Rashid di Kampung Pasir Putih, baru-baru ini.

Nasib yang sama turut dipikul Norliza Abas, 38, apabila anak keduanya, Mohamad Hairuddin Yazid, 17, turut disahkan menghidap penyakit saraf kerana jangkitan pada otak sejak lahir.

“Hairuddin hanya bergantung hidup dengan minum susu sahaja. Dia tidak boleh makan nasi atau bubur seperti orang lain. Pernah diberi makan bubur, selepas itu dimasukkan ke hospital kerana dia tak boleh hadam,”  katanya.

Sementara itu, pada majlis berkenaan, seramai 20 rombongan MPPG bersama jawatankuasa majlis menziarahi 17 keluarga yang kurang berkemampuan dari rumah ke rumah bagi menyampaikan bantuan sebanyak RM500 setiap keluarga dan hamper mengandungi barangan makanan.

Sinar Harian 30 Jul 2012

0 comments:

Post a Comment