April 19, 2011

Bapa Hempas Anak Hingga Mati Dipenjara 10 Tahun

SHAH ALAM: Seorang warga Indonesia yang seolah-olah hilang akal menghempas anak tunggalnya ke lantai sehingga terkeluar otaknya semasa bergaduh dengan isterinya, Kamriah Sabtu akhirnya dihukum penjara 10 tahun.

Kanak-kanak malang tersebut, Nur Fadilah meninggal dunia akibat kecederaan teruk di kepala apabila sebahagian otak terkeluar, ubun-ubun kepala koyak, tulang tengkorak patah dan retak serta lebam di bahagian bawah kulit kepala.

Sebelum dihempas, tubuh kecil Nur Fadilah juga menjadi mangsa pukulan Adi, 29, dan nasib sama turut menimpa Kamriah, 28, yang dipukul dan ditumbuk sehingga cedera pada 2 Disember 2009.

Kamriah yang merupakan pembantu kedai makan menerima rawatan di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang, dekat sini dan disahkan mengalami bengkak di kepala, lebam di mata dan tangan kanan serta calar di leher.

Panik apabila rumahnya didatangi oleh dua anggota polis, Adi melarikan diri dan bersembunyi sebelum berjaya ditangkap di rumah rakannya di Seksyen 25, di sini dan dihadapkan ke Mahkamah Tinggi di sini atas pertuduhan membunuh Nur Fadilah dan mencederakan Kamriah.

Bagaimanapun, nasibnya baik selepas pihak pendakwaan menawarkan pertuduhan pilihan mengikut Seksyen 304 (a) Kanun Keseksaan iaitu menyebabkan kematian Nur Fadilah yang membawa hukuman penjara maksimum 30 tahun dan denda, jika sabit kesalahan – berbanding pertuduhan asal di bawah Seksyen 302 kanun sama yang membawa hukuman gantung.

Tanpa membuang masa, tertuduh yang berasal dari Sulawesi, Indonesia mengaku bersalah terhadap pertuduhan menyebabkan kematian Nur Fadilah dan pertuduhan kedua menumbuk Kamriah pada pukul 4.30 pagi, 2 Disember 2009.

Kesalahan tersebut didakwa dilakukan di bilik belakang, rumah nombor 6, Blok N, Flat Sri Angkasa, Taman Bayu Perdana, Klang, dekat sini.

Timbalan Pendakwa Raya Wan Zuraida Wan Nawan menawarkan pertuduhan pilihan tersebut selepas 14 saksi pendakwaan memberi keterangan.

Pada Selasa, Hakim Noor Azian Shaari yang mensabitkan tertuduh bersalah atas pengakuan itu memerintahkan supaya tertuduh dihukum penjara selama 10 tahun bagi perbuatannya terhadap Nur Fadilah manakala hukuman penjara setahun dikenakan kerana menumbuk Kamriah.

Bagaimanapun, beliau memerintahkan supaya hukuman tersebut berjalan secara serentak bermula daripada tarikh tangkap, iaitu pada 7 Disember 2009.

Pada penghakimannya, Noor Azian berkata hukuman tersebut telah mengambil kira kecederaan teruk yang dialami oleh kedua-dua mangsa dan faktor bahawa tertuduh adalah seorang pendatang tanpa izin (PATI).

“Sekiranya tertuduh ‘disimpan’ lama di penjara, dia akan menjadi beban kepada kerajaan dan juga kepada pembayar cukai. Adalah diharapkan agar tertuduh akan diusir keluar apabila hukuman penjara tamat,” katanya.

Adi yang bertubuh kecil dilihat mengesat mukanya dengan sapu tangan berwarna putih semasa prosiding mahkamah berlangsung. Dia diwakili oleh peguam Md Radzi Mustafa.

mStar
19 Apr 2011


Warga asing dipenjara 10 tahun kerana menyebabkan kematian anak

SHAH ALAM: Mahkamah Tinggi di sini menjatuhkan hukuman penjara 10 tahun terhadap seorang pendatang asing tanpa izin Indonesia kerana menyebabkan kematian anaknya, dua tahun lalu.

Hakim Nor Azian Shaari membuat keputusan itu selepas Adi Mahasab, 29, mengaku bersalah terhadap pertuduhan pilihan mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman maksimum penjara 30 tahun dan boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan.

Adi, 29, bekas pekerja kilang, sebelum ini didakwa membunuh anaknya, Nur Fadilah yang berusia empat bulan di Flat Seri Angkasa, Taman Bayu Perdana, Klang pada 2 Disember 2009 mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman mati, turut dihukum penjara setahun kerana mencederakan isterinya, Kamriah Sabtu.

Bagaimanapun, tertuduh diperintah menjalani hukuman itu serentak mulai tarikh dia ditahan, iaitu 7 Disember 2009.

Dalam penghakimannya, Nor Azian berkata, mahkamah mengambil kira pengakuan bersalah Adi serta kecederaan teruk yang dialami kedua-dua mangsa.

Katanya, jika tertuduh ditahan lama dalam penjara, ia akan membebankan kerajaan serta pembayar cukai, oleh itu, beliau berharap Adi akan dihantar pulang ke Indonesia sebaik selesai menjalani hukuman.

Berdasarkan fakta kes yang dibentangkan Timbalan Pendakwa Raya, Wan Zuraida Wan Nawan, ketika kejadian, Adi dan isterinya bertengkar sebelum bergaduh, yang kemudian berakhir dengan tertuduh memukul Kamriah serta menghempas anaknya ke lantai.

Kamriah meminta bantuan tuan rumah Hussain Ali, yang kemudian menghubungi polis.

Isteri Adi serta Nur Fadilah yang meninggal dunia dalam pergaduhan itu dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah dan bedah siasat mendapati mangsa cedera teruk di kepala akibat hentakan benda tumpul.

Tertuduh melarikan diri selepas kejadian dan dia ditahan di sebuah rumah pangsa di Seksyen 25 Shah Alam lima hari kemudian. - BERNAMA

19 Apr 2011

0 comments:

Post a Comment