November 27, 2010

Pemuda lumpuh perlu kerusi roda

PADANG SIAM - Seorang pemuda yang lumpuh akibat terlibat dalam kemalangan dengan sebuah lori di Jeli tiga minggu lalu mengharapkan bantuan kerusi roda untuk memudahkan dia bergerak.

Mangsa, Nik Mohamad Sharuddin Rashid, 18, kini tidak mampu menguruskan diri sendiri dan hanya mengharapkan bantuan ibunya, Tuan Aziah Tuan Kob, 46, sepenuh masa.

Nik Mohamad Sharuddin berkata, semenjak tulang pinggulnya patah dalam kemalangan terbabit, dia tidak dapat berjalan dan bergantung sepenuhnya kepada bantuan orang lain untuk menguruskan diri.

“Saya terpaksa meminjam kerusi roda jiran untuk memudahkan pergerakan dan tidak menyukarkan ibu untuk membantu saya menguruskan diri,” katanya.

Anak keempat dari sembilan beradik itu berharap ada pihak sudi menghulurkan bantuan kerusi roda bagi kegunaannya.

“Pendapatan ayah yang bekerja kampung dan ibu pula suri rumah tidak mampu membeli kerusi roda.

“Lagipun ayah menanggung lima lagi adik yang masih bersekolah dan memerlukan perbelanjaan lebih,” katanya kepada Sinar Harian.

Terdahulu Nik Mohamad Sharuddin dikunjungi Timbalan Ketua UMNO Bahagian Tanah Merah, Baharudin Yusof bagi melihat keadaan mangsa selain menyampaikan sumbangan kepada keluarga itu.

Baharuddin berkata, dia telah berbincang dengan pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) bagi mendapatkan bantuan kerusi roda terbabit dengan segera.

Sinar Harian
27 Nov 2010

0 comments:

Post a Comment