November 27, 2010

Nyaris maut dihempap dahan

SIMPANG JABI - Seorang pemandu nyaris maut apabila kereta yang dinaikinya dihempap dahan besar daripada sebatang pokok yang jatuh secara tiba-tiba ketika dia dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Simpang Jabi, di sini.

Mangsa, Jamil Hassan, 50, bagaimanapun berkata, dia sempat menekan pedal brek kecemasan selepas menyedari dahan itu menghempap bahagian depan keretanya.

Menurutnya, kejadian pada pukul enam petang itu berlaku pada waktu hujan lebat dan bernasib baik kerana tiada kenderaan lain di belakang kereta sejurus dia memberhentikan kereta.

“Dalam keadaan hujan lebat itu, saya turun dari kereta dan mengangkat dahan berkenaan untuk diletakkan di tepi jalan supaya ia tidak mengenai kenderaan lain yang melalui jalan itu.

“Saya juga melihat di sepanjang tepi jalan itu dianggarkan terdapat 10 batang pokok yang sudah mati dan mula condong ke arah jalan dan boleh mendatangkan bahaya kepada pengguna seperti yang terjadi kepada saya,” katanya.

Sementara itu, Jurutera Jabatan Kerja Raya Daerah Segamat (JKR) Ir Azizan Dahari berkata, pihaknya sudah dimaklumkan berhubung masalah dahan dan pokok mati sekitar jalan berkenaan.

“Memang terdapat beberapa batang pokok besar yang mana dahannya sudah mati di tepi jalan dan kita juga sudah meneliti pokok itu boleh mendatangkan bahaya kepada pengguna jalan raya

“Pada masa ini, kita dalam proses tindakan dan akan menyelesaikannya dalam masa terdekat,” katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam

Justeru, pemandu yang melalui jalan itu dinasihatkan lebih berhati-hati sementara menunggu proses menebang pokok dijalankan.

“Kita juga tidak mahu berlaku perkara yang tidak diing

Sinar Harian
27 Nov 2010

0 comments:

Post a Comment