July 31, 2010

Waspada diberi wang renyuk

ALOR SETAR- Peniaga pasar malam di bandar raya ini kini dibelenggu dengan masalah sering menerima wang palsu daripada pelanggan yang berusia antara lingkungan 17 hingga 20 tahun.

Peniaga dadih, Sulaiman Ishak, 57, berkata, dia menyedari menerima wang palsu RM10 itu sewaktu sedang mengira keuntungan selepas menjalankan perniagaan.

Menurutnya, wang palsu yang diterima itu bersaiz lebih kecil berbanding yang asli dan wang yang diterima juga mudah koyak serta warnanya akan menjadi pudar apabila terkena air.

“Penerima wang palsu itu adalah pekerja saya dan dia menceritakan pelanggan memberikan wang itu dengan cara merenyukkannya terlebih dahulu sebelum diberikan kepada peniaga bagi mengaburi mata kami.

“Aktiviti wang palsu yang dijalankan oleh pelanggan ini bukan merupakan perkara biasa dan aktiviti ini sudah dijalankan sejak bulan lalu terutamanya pada waktu kemuncak sewaktu perniagaan mula dijalankan,” katanya kepada Sinar Harian.

Sulaiman berkata, aktiviti ini juga sering dijalankan pada waktu hujan atau peniaga sedang berkemas barang untuk pergi menunaikan solat.

Dia berkata, contoh wang palsu yang diterima itu juga telah ditunjukkan kepada peniaga yang lain agar mereka lebih berhati-hati dan tidak terjebak dengan aktiviti yang sedang berleluasa di sekitar pasar malam.

Aktiviti wang palsu yang dijalankan oleh orang tidak bertanggungjawab itu juga turut terjadi kepada peniaga minuman Noor Aziah Ahmad, 33, berkata, sebelum aktiviti wang palsu RM10 ini berleluasa, peniaga juga sering menerima wang palsu RM50.

Menurutnya, wang RM10 itu diterima daripada seorang remaja lelaki yang ingin membeli minuman di gerainya dan membayar minuman itu dengan menggunakan wang palsu yang direnyukkan.

“Saya menyedari wang yang diberikan itu adalah wang palsu apabila saya melihat wang yang direnyukkan itu dan saya sempat memberitahu kepadanya serta memberikan wang itu kepada dia.

“Perbezaan wang palsu ini juga boleh dilihat pada warnanya yang pudar dan wang itu juga tidak licin seperti wang yang asli,” katanya.

Noor Aziah berkata, laporan polis belum dibuat namun sekiranya aktiviti ini masih berleluasa di kawasan pasar malam, peniaga akan membuat laporan polis bagi membanteras kegiatan yang dijalankan.

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Penjaja dan Peniaga Kecil negeri Kedah dan Kota Setar, Mohd Kholib Hamid berkata, peniaga di pasar malam dinasihatkan agar lebih berhati-hati dengan pelanggan.

“Saya juga mahu peniaga yang menerima wang palsu daripada pelanggan agar segera membuat laporan polis supaya masalah ini dapat diatasi.

“Pihak berkuasa seperti polis juga diharapkan dapat membantu peniaga dengan membanteras masalah ini sekiranya menerima aduan daripada peniaga,” katanya.

Sinar harian
31 Jul 2010

0 comments:

Post a Comment