July 31, 2010

Rumah bagai reban

KOTA KINABALU: Akibat dihimpit kemiskinan, seorang ibu tunggal dan tiga anaknya di Kampung Pilajau, Beaufort hanya mampu berteduh di dalam pondok yang sebenarnya layak digelar reban ayam.

Siti Midah Junaidi, 47, terpaksa mengutip sisa kayu dan papan lapis yang tidak digunakan untuk membina tempat berlindung dan tidur bersama tiga anak berusia sembilan, 11 dan 13 tahun sejak 10 tahun lalu.

Lebih menyedihkan, keadaan rumahnya yang daif dan tidak mempunyai bekalan elektrik dan air menyukarkan ibu tunggal terbabit menguruskan keperluan harian tiga anaknya yang masih bersekolah.

Midah yang juga seorang petani, berkata dia tidak mampu membina rumah berikutan tidak mempunyai pekerjaan tetap selain sumber kewangan tidak menentu.

“Selain bertani, saya juga mengambil upah membantu orang kampung dan duit inilah membolehkan saya membesarkan semua anak sejak ditinggalkan suami setahun lalu.

“Hanya ini yang mampu saya lakukan untuk menyara tiga anak saya yang masih bersekolah dan bersyukur dapat meneruskan hidup walaupun dalam serba kekurangan,” katanya.

Menurutnya, walaupun dia sekeluarga tidak pernah berasa selesa menetap di rumah jauh daripada sempurna itu, namun dia masih bersyukur dengan apa yang diperolehi.

“Walaupun ada kalanya kami tiga beranak tidur dalam keadaan basah akibat atap bocor ketika hujan, namun saya tetap bersyukur ada tempat berteduh.

“Bagaimanapun apa yang membimbangkan saya adalah keadaan anak-anak saya ketika malam kerana tiada lampu untuk mereka mengulang kaji pelajaran dan hanya menggunakan pelita sahaja,” katanya.

Bagaimanapun, keperitan hidup mereka sekeluarga akhirnya mendapat perhatian Unit Pemimpin Kemajuan Rakyat Klias dengan kerjasama Jabatan Perkhidmatan Kebajikan Am Sabah apabila menerima sumbangan memperbaiki rumah sebanyak RM9,948.

Sumbangan disampaikan Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna Sabah, Datuk Azizah Mohd Dun yang mengunjungi rumah ibu tunggal itu, semalam.

Azizah berkata, sumbangan itu bagi meringankan beban dihadapi Midah selain memberi keselesaan kepada tiga orang anaknya supaya dapat mengulangkaji pelajaran dengan lebih baik.

myMetro
31 Jul 2010

0 comments:

Post a Comment