July 31, 2010

Pesakit kanser usus rayu bantuan

TANDOP – Seorang warga emas yang juga peniaga di Kampung Alor Terong di sini, baru menyedari dia menghidap kanser usus peringkat empat pada tahun lalu selepas lebih dua tahun menanggung kesakitan.

Dia kini hanya mampu terlantar mengharapkan bantuan untuk membeli keperluan perubatannya.

Bidah Jusoh, 57, berkata, penyakitnya itu mula dikesan pada awal tahun lalu selepas dia tidak tahan menanggung kesakitan di sekitar bawah abdomennya ketika keluar bekerja, malah berat badan juga menurun.

Menurutnya, semasa melakukan pemeriksaan di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), doktor mengesahkan dia menghidap kanser usus peringkat empat.

“Kini, saya tidak lagi berupaya untuk keluar berniaga menjual tudung melainkan tinggal di rumah sambil ditemani suami dan cucu.

“Pembedahan membuang usus besar juga selamat dijalankan pada April tahun lalu dan sekarang setiap kali hendak membuang air besar, saya terpaksa menggunakan uncang yang dipasang di badan saya ini,” katanya kepada Sinar Harian di sini.

Bidah berkata, uncang itu perlu ditukar setiap tiga hari sekali yang mana dia perlu membelinya dari farmasi dengan harga RM11, malah dia juga mengamalkan pengambilan ubat yang dibeli dengan harga RM56 sebotol setiap bulan.

Menurutnya, sejak dia tidak lagi berniaga, pendapatannya juga turut terjejas memandangkan suaminya juga tidak lagi bekerja sebagai pengawal keselamatan.

Suaminya, Abd Rashid Ismail, 64, berkata, mereka sekeluarga hanya bergantung dengan wang Pertubuhan Keselamatan Sosial Malaysia (Perkeso) yang diterimanya sebanyak RM200 sebulan untuk meneruskan kehidupan termasuk membeli ubat-ubatan isterinya itu.

Menurutnya, wang bulangan Perkeso itu adalah hasil dia bekerja di kilang sebelum bersara sebagai pengawal keselamatan.

“Apabila kami sekeluarga menghadapi masalah kewangan, terpaksa diminta kepada anak yang mana mereka juga hidup susah dengan pendapatan tidak seberapa untuk membantu saya dan ahli keluarga lain.

“Pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) juga pernah datang ke rumah kami ini untuk membanci. Namun, saya tidak pasti sama ada permohonan mendapatkan bantuan ini layak atau tidak, namun saya berharap agar keluarga saya dibantu khususnya isteri saya,” katanya.

Sinar Harian
30 Jul 2010

0 comments:

Post a Comment