July 31, 2010

Merempat kerana nikah di Siam

KUALA LUMPUR-Gara-gara bernikah di Siam dan tidak mendaftarkan pernikahan di negara ini, satu keluarga di sini terpaksa hidup merempat dan menanggung seribu kepayahan.

Dek kerana ketiadaan sijil nikah, pasangan suami isteri tersebut yang masing-masing berusia 35 dan 42 terpaksa mengorbankan pendidikan dua orang anaknya.

Si isteri yang hanya mahu digelar Nur itu mengakui ketiadaan sijil nikah menyebabkan segala urusan untuk bantuan kebajikan dan pendidikan anak-anak terbantut.

“Saya sudah berkahwin kira-kira 15 tahun yang lalu di negara jiran dan sehingga kini, suami tidak mampu untuk mendaftarkan perkahwinan kami di negara ini apatah mahu membayar denda.

“Dua orang anak tidak mempunyai surat beranak kerana kami gagal mengemukakan sijil nikah negara ini,”katanya ketika ditemui Sinar Harian di sini, semalam.

Ibu kepada tiga orang anak itu mengakui kejahilan usia remajanya menyebabkan dia terlanjur seterusnya bernikah di negara jiran.

“Ketika itu, keluarga suami cuba untuk menutup malu dan menikahkan kami di Siam. Kami bernikah secara sah di sana tetapi dek kerana kesempitan hidup, sehingga kini, kami tidak mampu untuk mendaftarkan pernikahan di sini dan membayar denda,”katanya sayu.

Tambah memburukkan keadaan, kesempitan hidup menyebabkan dia, suami dan anak-anak terpaksa hidup merempat dan mengharapkan ihsan keluarga dan sahabat handai untuk berteduh.

“Sudah beberapa kali kami berpindah randah dari satu tempat ke satu tempat. Kami menagih simpati keluarga, adik beradik dan akhirnya mereka juga sebenarnya bukan orang senang.

“Sudahnya saya terpaksa menumpang berteduh di rumah adik angkat sejak tiga bulan lalu kerana tidak tahu ke mana mahu pergi,”katanya.

Ibarat sudah jatuh ditimpa tangga, anak sulung pasangan itu disahkan mengidap penyakit tibi dan jangkitan kuman sekaligus terpaksa dipelihara ahli keluarga lain.

“Anak yang sulung terpaksa berhenti sekolah kerana penyakit tersebut dan dijaga oleh kakak saya di rumahnya. Kos rawatannya sebelum ini sudah mencecah ribuan ringgit dan saya sendiri tidak pasti dengan nasib kami pada masa-masa akan datang,”katanya.

Justeru, Nur berharap orang ramai di luar sana tidak menjadi sepertinya yang bertindak terburu-buru tanpa memikirkan kesan pada masa depan.

“Saya sendiri tidak tahu apa nak jadi pada hidup kami. Kami macam kais pagi makan pagi kais petang makan petang dan berharap ada pihak di luar sana tampil memberikan bantuan.

“Nasihat saya, walau apapun yang berlaku, jangan sesekali mereka mengambil jalan mudah dengan bernikah di negara jiran kerana ia banyak memberi kesan kepada hidup mereka,”katanya pilu.

Sinar Harian
31 Jul 2010

0 comments:

Post a Comment