July 31, 2010

Mangsa pegawai JKM palsu

MASJID TANAH – Seorang wanita sanggup menyamar sebagai pegawai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) semata-mata untuk mencuri barang berharga di sebuah rumah milik seorang warga emas, di Kampung Londang, dekat sini.

Dalam kejadian kira-kira 11 pagi Selasa lalu, seorang warga emas, Maimunah Sihat, 86, menjadi mangsa apabila didatangi wanita terbabit yang menyamar sebagai pegawai JKM untuk menguruskan bantuan.

Semasa kejadian Maimunah yang tinggal berseorangan di rumah sedang berkebun di halaman rumahnya sebelum didatangi wanita berusia lingkungan 30-an yang memakai tudung kepala, baju sejuk dan seluar jeans biru, sambil menaiki motosikal jenis Modenas Kriss.

Maimunah berkata, wanita itu memperkenalkan diri sebagai pegawai JKM dan memapahnya masuk ke rumah untuk melihat MyKad bagi tujuan bantuan.

“Pada mulanya, saya memarahi wanita itu ketika dia memperkenalkan dirinya. Namun wanita itu tidak mengendahkan bebelan saya sebaliknya membawa wanita itu masuk ke rumah.

“Ketika saya disoal jawab, saya seperti terpanggil untuk menurut arahan wanita berkenaan masuk ke bilik, sambil diekori wanita itu dari belakang tanpa disedari saya,” katanya.

Maimunah berkata, dia sememangnya tidak mengesyaki apa-apa kerana perilaku wanita itu tidak meragukan sehingga wanita itu pulang.
“Masa saya berbual dengan dia, saya susah hendak menatap wajahnya kerana dia sentiasa memalingkan mukanya ke kiri dan ke kanan, mungkin kerana dia takut saya cam muka dia, sehinggalah sampailah dia balik," katanya.

Bagaimanapun, dia menyedari wanita itu menyamar sebagai pegawai JKM selepas mendapati peti kecil yang mempunyai barangan berharga di biliknya, hilang pada sebelah malam.

"Itu pun selepas anak buah saya datang kemudian saya tergerak untuk periksa dalam almari dan terkejut apabila melihat peti kecil sudah hilang," katanya.

Menurutnya, barangan yang hilang adalah seutas rantai leher, seutas rantai tangan, sepasang subang, tiga biji kerongsang dan sebentuk cincin serta barang kemas dibeli di Mekah yang dianggarkan kira-kira RM3,000.

Menurutnya, wanita berkenaan juga sempat mengambil gambar wajahnya sebagai syarat mendapatkan bantuan, serta berjanji akan datang semula selepas ini untuk urusan cop jari.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Alor Gajah, Suprintendan Umar Ali Saifuddin Shaharuddin yang mengesahkan kejadian itu berkata, pihaknya masih menyiasat kejadian itu.

“Siasatan terperinci sedang dijalankan mengikut seksyen (170) kanun keseksaan kerana menyamar sebagai penjawat awam dengan memperdayakan golongan warga emas sebagai sasaran," katanya.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan warga emas yang tinggal sendirian supaya berwaspada dan berhati-hati jika didatangi seorang wanita tidak dikenali dan menghubungi pihak polis sekiranya terdapat keraguan.

Sinar Harian
31 Jul 2010

0 comments:

Post a Comment