July 31, 2010

Kecuaian punca kemalangan maut

BATU GAJAH - Cuai dikenal pasti sebagai penyebab utama kemalangan maut di jalan raya sekali gus menjadi penyumbang kepada peningkatan angka kematian di negeri ini.

Lebih membimbangkan, faktor tersebut berpunca daripada pengguna jalan raya sendiri yang bersikap sambil lewa terhadap aspek keselamatan.

Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur, Kemudahan Awam, Tenaga dan Air Negeri, Datuk Ramly Zahari berkata, berdasarkan kajian yang dibuat, sebanyak 80 peratus kematian didapati berpunca daripada kecuaian pengguna jalan raya, sementara 20 peratus disebabkan faktor lain.

“Sikap cuai pengguna yang tidak mengambil berat keselamatan serta tidak mematuhi undang-undang dikenal pasti sebagai punca utama peningkatan kemalangan maut di negara ini.

“Kajian mendapati sikap pemandu yang gemar memandu melebihi had laju, tidak mematuhi lampu isyarat dan memakai topi keledar tidak mengikut spesifikasi merupakan sebab utama berlakunya kemalangan maut,” katanya ketika berucap pada majlis Kempen Bersepadu ‘Ops Buckle Up dan Jom Klik’ anjuran Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) Perak.

Hadir sama pada majlis berkenaan, Pengarah JKJR Perak, Farrel Rasu dan wakil jabatan dan agensi yang terlibat dalam program berkenaan.

Ramly berkata, senario berkenaan masih tidak mampu mengubah sikap masyarakat yang terus mengambil mudah mengenai kematian disebabkan kemalangan jalan raya.

“Kita boleh lihat pengguna pada hari ini mengambil sikap acuh tidak acuh mengenai pemakaian tali pinggang keledar di bahagian belakang yang dikuatkuasakan pada 1 Januari tahun lalu.

“Ramai yang memandang enteng perkara ini sedangkan penumpang di bahagian belakang tidak sedar pada kelajuan 50 kilometer sejam, penumpang belakang seberat 60 kilogram boleh menghentam tempat duduk hadapan dengan impak sehingga dua tan,” katanya.

Sementara itu, berdasarkan perangkaan pada 2007, penggunaan tali pinggang keledar belakang penumpang menyelamatkan 175 kematian, 350 cedera parah dan 1,050 kes cedera ringan.

Sinar Harian
31 Jul 2010

0 comments:

Post a Comment