July 31, 2010

Dua wanita hamil ditangkap

GEORGETOWN - Dua wanita sarat mengandung antara 43 pendatang asing yang ditahan dalam Ops Rantau yang dijalankan di sebuah tapak pembinaan di Sri Sayang, Batu Ferringhi pagi semalam.

Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik negeri, Superintendan Wan Aziz Wan Hussin berkata, selain dua wanita itu, seorang kanak-kanak lelaki warga Myanmar turut ditahan dalam operasi yang melibatkan 50 anggota pelbagai agensi termasuk 12 anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela).

“Operasi ini dilakukan setelah risikan selama seminggu dan berdasarkan maklumat awam. Polis memeriksa 139 warga asing di tapak pembinaan ini dan mendapati 43 daripadanya tiada dokumen perjalanan sah.

“Tiga daripadanya mempunyai permit kerja tamat tempoh dan seorang lagi didapati mempunyai dokumen perjalanan palsu. Ia melibatkan 32 lelaki, 10 perempuan dan kanak-kanak lelaki berusia empat tahun,” katanya kepada media semalam.

Menurutnya, semua yang ditahan dalam operasi berakhir tengah hari itu terdiri daripada warga Indonesia, Myanmar dan Bangladesh dan berusia antara 20 hingga 40 tahun.

Kesemua yang ditahan akan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut dan disiasat di bawah Seksyen 15 (4) Akta Imigresen 1959/63 kerana tinggal melebihi tempoh, Seksyen 6 (3) kerana tiada dokumen perjalanan yang sah dan Seksyen 56 (1) (L) kerana memalsukan dokumen perjalanan.

Sinar Harian
31 Jul 2010

0 comments:

Post a Comment